intro
De spelers kruipen in de huid van handelaars die proberen op de Afrikaanse markt door voordelig in te kopen en zo gunstig mogelijk te verkopen zoveel mogelijk geld te verdienen. Hierbij kunnen zij de hulp in roepen van allerlei magische voorwerpen, dieren en waarzeggers.
materiaal
36 waren, 52 goudstukken, 110 kaarten, 5 aktiepunten en voor elke speler: 1 marktstand
begin
De verschillende waren worden op voorraad gelegd: fruit, zout, huid, zijde, sieraden en thee.
De kaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Elke speler ontvangt vijf kaarten in zijn hand. Daarnaast ontvangen de spelers elk een marktstand met plaats voor zes waren en een startkapitaal van 20 goudstukken.
verloop
In zijn beurt heeft de speler vijf aktiepunten tot zijn beschikking. Elke beurt verloopt over twee fasen:
- Een kaart van de stapel op hand nemen.
- Eén of meer akties uitvoeren.
Ad 1. De speler mag ook van deze eerste fase afzien en direct doorgaan met de tweede fase. In deze eerste fase neemt de speler voor één aktiepunt de bovenste kaart van de stapel en besluit om deze te houden of op de aflegstapel te leggen. Als de speler de kaart houdt, gaat hij verder met de tweede fase. Als de speler de kaart aflegt, mag hij kiezen of hij de eerste fase nogmaals doorloopt of doorgaat met de tweede fase.
Ad 2. De speler mag zijn resterende aktiepunten gebruiken bij het inzetten van kaarten: - De speler kan een warenkaart uit zijn hand spelen om waren te kopen: de speler betaalt het linksonder aangegeven aantal goudstukken en plaatst de drie afgebeelde waren in zijn marktstand.
- De speler kan de waren in zijn marktstand weer verkopen als hij een overeenkomstige warenkaart aflegt. Nu ontvangt hij het rechtsonder aangegeven aantal goudstukken.
- Daarnaast kan de speler een dierenkaart of personenkaart afleggen en de bijbehorende aktie uitvoeren: je mag bijvoorbeeld al je waren in je marktstand ruilen tegen een warensoort naar keuze.
- De speler kan ook een voorwerp voor zich neerleggen. De hierop aangegeven aktie kan de speler naar keuze elke beurt eenmaal uitvoeren. Zo kan de speler bijvoorbeeld een kaart kopen voor een goudstuk, of een willekeurige kaart naar keuze afleggen om een waar naar keuze te nemen. Elke speler mag maximaal drie voorwerpen hebben liggen.
Als de speler aan het eind van zijn beurt nog twee of meer ongebruikte aktiepunten heeft, ontvangt hij een goudstuk. De beurt gaat nu naar de volgende speler.
eind
Nadat één speler aan het eind van zijn beurt meer dan 59 goudstukken in bezit heeft, komt zijn medespeler nog eenmaal aan de beurt. De speler met het meeste goud wint het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
algemeen
In 2008 is de Nederlandstalige versie van het kaartspel Jambo verschenen bij QWG Games.
uitbreiding
In 2007 heeft 12Spiel een uitbreiding voor Jambo op de markt gebracht. Deze uitbreiding wordt ook in een Engelstalige versie uitgebracht bij Rio Grande Games.
Bij dit spel beschrijft AnderSpel de volgende uitbreidingen:Jambo Uitbreiding