intro
De spelers proberen lange muren te bouwen, om zo punten te verkrijgen. Door trompetgeschal worden muurdelen verwijderd. Pas op dat je muur niet helemaal instort!
materiaal
22 trompetkaarten, 85 muurkaarten (17 kaarten in elk van de 5 kleuren) en 3 waarderingskaarten
begin
De kaarten zijn onderverdeeld in muurkaarten en trompetkaarten. Muurkaarten hebben een kleur (bruin, geel, blauw, rood, of wit) en een waarde van 1, 3, 4, 5 of 7. Trompetkaarten zijn jokers met waarde 2. Trompetkaarten kunnen bij elke kleur worden aangelegd.
De kaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Elke speler ontvangt zeven kaarten in zijn hand en legt gedekt een kaart voor zich neer. Dit vormt dadelijk de eerste kaart van zijn muur.
Jericho wordt gespeeld over drie rondes. In de trekstapel worden op de voorgeschreven wijze drie waarderingskaarten ingeschud. Zodra zo'n kaart wordt getrokken, eindigt de ronde en volgt een waardering.
verloop
Bij aanvang van elke ronde legt elke speler een kaart uit zijn hand gedekt in de stock. De kaarten in de stock kunnen bij een waardering als punten worden verkregen.
Jericho wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt legt de speler een kaart uit zijn hand af en trekt een nieuwe kaart van de trekstapel. Vervolgens gaat de beurt naar de volgende speler. Bij het afleggen van een kaart kan de speler kiezen:
- Muurkaart open neerleggen: De speler legt een muurkaart uit zijn hand open voor zich neer. Elke speler bouwt aan zijn eigen muren, één muur per kleur.
- Trompetkaart open neerleggen: De speler legt een trompetkaart uit zijn hand open voor zich neer. De speler geeft aan welke kleur de trompetkaart krijgt en plaatst de trompetkaart bij zijn muur in de aangegeven kleur. De speler met een openliggende kaart in die kleur met de hoogste waarde, moet deze kaart afleggen. Als meer spelers een kaart met de hoogste waarde hebben, moeten ze elk deze kaart afleggen. Let op: een muur kan niet alleen uit trompetkaarten bestaan! Zodra een muur geen muurkaarten bevat, moet de speler de daar aanliggende trompetkaart(en) afleggen.
- Stock aanvullen: De speler legt een kaart uit zijn hand gedekt bij de stock.
Zodra een waarderingskaart wordt getrokken, eindigt de ronde. De kaarten in de stock worden naar kleur gesorteerd. Eventuele trompetkaarten in de stock worden afgelegd. De speler met de meest waardevolle muur in een kleur, ontvangt de kaarten in die kleur uit de stock. Elke kaart telt voor één punt. De gespeelde muur- en trompetkaarten blijven voor de spelers liggen. De volgende ronde begint met het vullen van de stock.
eind
Als de derde waardering heeft plaatsgevonden, volgt de eindtelling. De spelers tellen de kaarten met waarde 1 in hun muren en tellen hun verkregen kaarten uit de stock. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]