doos

Jericho

Jericho

doos

aantal spelers

spelers
3 - 5

speelduur

duur
15 - 30

leeftijd

leeftijd
8+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers proberen lange muren te bouwen, om zo punten te verkrijgen. Door trompetgeschal worden muurdelen verwijderd. Pas op dat je muur niet helemaal instort!

materiaal

22 trompetkaarten, 85 muurkaarten (17 kaarten in elk van de 5 kleuren) en 3 waarderingskaarten

waarderingskaartmuurkaart-geelmuurkaart-blauwtrompetkaart

begin

De kaarten zijn onderverdeeld in muurkaarten en trompetkaarten. Muurkaarten hebben een kleur (bruin, geel, blauw, rood, of wit) en een waarde van 1, 3, 4, 5 of 7. Trompetkaarten zijn jokers met waarde 2. Trompetkaarten kunnen bij elke kleur worden aangelegd.
De kaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Elke speler ontvangt zeven kaarten in zijn hand en legt gedekt een kaart voor zich neer. Dit vormt dadelijk de eerste kaart van zijn muur.
Jericho wordt gespeeld over drie rondes. In de trekstapel worden op de voorgeschreven wijze drie waarderingskaarten ingeschud. Zodra zo'n kaart wordt getrokken, eindigt de ronde en volgt een waardering.

verloop

fotospelsituatie

Bij aanvang van elke ronde legt elke speler een kaart uit zijn hand gedekt in de stock. De kaarten in de stock kunnen bij een waardering als punten worden verkregen.
Jericho wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt legt de speler een kaart uit zijn hand af en trekt een nieuwe kaart van de trekstapel. Vervolgens gaat de beurt naar de volgende speler. Bij het afleggen van een kaart kan de speler kiezen:

  1. Muurkaart open neerleggen: De speler legt een muurkaart uit zijn hand open voor zich neer. Elke speler bouwt aan zijn eigen muren, één muur per kleur.
  2. Trompetkaart open neerleggen: De speler legt een trompetkaart uit zijn hand open voor zich neer. De speler geeft aan welke kleur de trompetkaart krijgt en plaatst de trompetkaart bij zijn muur in de aangegeven kleur. De speler met een openliggende kaart in die kleur met de hoogste waarde, moet deze kaart afleggen. Als meer spelers een kaart met de hoogste waarde hebben, moeten ze elk deze kaart afleggen. Let op: een muur kan niet alleen uit trompetkaarten bestaan! Zodra een muur geen muurkaarten bevat, moet de speler de daar aanliggende trompetkaart(en) afleggen.
  3. Stock aanvullen: De speler legt een kaart uit zijn hand gedekt bij de stock.
Zodra een waarderingskaart wordt getrokken, eindigt de ronde. De kaarten in de stock worden naar kleur gesorteerd. Eventuele trompetkaarten in de stock worden afgelegd. De speler met de meest waardevolle muur in een kleur, ontvangt de kaarten in die kleur uit de stock. Elke kaart telt voor één punt. De gespeelde muur- en trompetkaarten blijven voor de spelers liggen. De volgende ronde begint met het vullen van de stock.

eind

Als de derde waardering heeft plaatsgevonden, volgt de eindtelling. De spelers tellen de kaarten met waarde 1 in hun muren en tellen hun verkregen kaarten uit de stock. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

positief

  • De spelregels zijn in vier talen bijgeleverd: Duits, Engels, Frans of Italiaans. Dus daar is wel uit te komen.
  • De waarde van de kaart is afgebeeld in alle hoeken. Het maakt dus niet uit hoe je de kaarten vasthoudt. De trompetkaarten zijn te herkennen aan een symbool in alle hoekpunten.
  • Je kunt elkaar behoorlijk dwars zitten. Dacht je net een waardevolle muur te hebben opgebouwd, speelt je buurman een trompetkaart in die kleur uit.
  • Afgezien van de kaart(en) die je zelf in de stock hebt gelegd, weet je niet welke kleur kaarten zich in de stock bevinden. Het kan zomaar zo zijn dat jij de langste rode muur hebt gebouwd, en bij een waardering blijkt dat de stock geen rode kaarten bevat. Dat is pech hebben!
  • Altijd spannend wanneer die waarderingskaart wordt getrokken.

negatief

  • Het thema had meer met het spel verweven kunnen worden. Elke speler bouwt aan zijn eigen muren in een eigen Jericho. Terwijl in het bijbelverhaal Jozua met trompetgeschal de muren van de stad Jericho liet instorten, zitten in het spel de bouwers en de trompetters in hetzelfde kamp. Maar goed, voor het spel zelf maakt het thema niet zoveel uit.
  • Alleen jammer dat de kaarten een rand hebben, waardoor bij het uitspelen van de kaarten visueel geen doorlopende muur ontstaat.
  • De factor geluk zit ook hier weer in het blind trekken van kaarten van een dichte stapel. Trek je veel kaarten met waarde 1, dan levert het uitspelen van die kaarten geen grote bijdrage aan de totale waarde van je muren, maar bij de eindwaardering telt de kaart wel mee voor 1 punt. En andersom leveren kaarten met hoge waarde een groot risico om met een trompetkaart weer net zo hard in te storten. En wat zitter er veel trompetkaarten in het spel! Maar als op tijd een waarderingskaart wordt getrokken, heb je wel kans de meest waardevolle muur te bezitten.
  • Ben je op zoek naar een taktisch en strategisch spel, dan kan je Jericho beter links laten liggen. Het is meer een vlot, kort spelletje voor even tussendoor.

waardering van andere sites

jeux 2 rody4 / 5
345
spieletest8 / 10
5678910
spielephase4 / 6
3456
boardgamegeek6 / 8
67
hall90003½ / 6
345
AnderSpel6 / 9
56789
goodgameguide6 / 9
56789
hall9000 (bezoekers)2½ / 6
345

gemiddeld4 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

16-10-2006 itemJericho bereikt de tiende plaats bij de à la carte; Bestes Kartenspiel Fairplay-verkiezing 2006.
02-02-2006 itemAbacus Spiele presenteert Jericho op Spielwarenmesse 2006 in Nürnberg.

verwijzingen

Abacus Spiele