intro
De spelers proberen door het handig uitspelen van kaarten zoveel mogelijk eilanden in hun macht te krijgen.
materiaal
spelbord, 24 eilandkaarten en voor elke speler: 25 staafjes (= bruggen) en 10 stenen in zijn spelerskleur.
begin
Het spelbord toont een bovenaanzicht van een zee met 12 eilanden. De eilanden zijn met stippellijntjes met elkaar verbonden.
De 24 eilandkaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Elke speler ontvangt drie kaarten in zijn hand. Vervolgens worden de bovenste drie kaarten in een open etalage neergelegd. Elke kaart toont een eiland en elk eiland komt twee keer voor.
De spelers ontvangen 25 staafjes (= bruggen) en 10 stenen in hun spelerskleur.
verloop
De spelers zijn om en om aan de beurt. In zijn beurt kan een speler 0 tot 5 kaarten uit zijn hand spelen en de bijbehorende akties uitvoeren. Aan het eind van zijn beurt mag hij één nieuwe kaart uit de etalage in zijn hand nemen of de bovenste kaart van de stapel trekken. Een speler mag niet meer dan 5 kaarten op handen hebben. De etalage wordt aangevuld tot 3 kaarten. Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
De volgende akties zijn mogelijk:
- Brug plaatsen: Als de speler een enkele kaart uitspeelt, plaatst hij een eigen brug op een stippellijntje vanaf het afgebeelde eiland naar een buureiland. Bijvoorbeeld: de speler speelt de kaart Coco en plaatst een brug tussen Coco en Gola. Als de speler nu de meerderheid van de bruggen vanaf een eiland in bezit heeft, is dat eiland onder zijn macht gekomen. Hij plaatst hier een Kahuna-steen en verwijdert alle bruggen van zijn medespeler van het eiland. Hierdoor kan het gebeuren, dat zijn medespeler de meerderheid aan bruggen van een buureiland verliest. Als dat het geval is, verliest de medespeler hier zijn Kahuna-steen.
- Brug verwijderen: Als de speler een dubbele kaart uitspeelt, verwijdert hij een brug van zijn medespeler. Het afgebeelde eiland op de gespeelde kaarten moet één van de eilanden zijn die door deze brug met elkaar zijn verbonden. Bijvoorbeeld: om de brug tussen Gola en Coco te verwijderen, moet de speler de kaarten Coco/Coco spelen, of Gola/Gola of Coco/Gola.
Als alle kaarten van de trekstapel en de etalage zijn getrokken, volgt een telling. Bij de eerste telling ontvangt de speler met de meeste Kahuna-stenen op het bord 1 punt. Bij de tweede telling ontvangt de speler met de meeste Kahuna-stenen 2 punten. Na de eerste en tweede telling blijven de Kahuna-stenen en bruggen op het spelbord liggen. De kaarten van de aflegstapel worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. De bovenste drie kaarten komen in een open etalage.
eind
De derde telling is de eindtelling: nu ontvangt de speler met de meeste Kahuna-stenen op het bord net zoveel punten als het verschil tussen het aantal stenen van de ene speler en de andere speler. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
algemeen
Kahuna is een heruitgave van het spel Arabana-Ikibiti, dat eerder verscheen bij Bambus Spiele.