materiaal
12 houten varkens in verschillende kleuren, 36 varkenskaarten (van elke kleur 3 kaarten), voor elke speler: een spelbordje en 12 krulstaartfiches





spelers
2 - 4
duur
10 - 15
leeftijd
7+
type
kaartspel
niet in de winkel
verkrijgbaar
waardering
zeven
De spelers proberen door het handig uitspelen van kaarten zoveel mogelijk varkens naar hun stal te lokken.
12 houten varkens in verschillende kleuren, 36 varkenskaarten (van elke kleur 3 kaarten), voor elke speler: een spelbordje en 12 krulstaartfiches
De spelbordjes tonen een stal met daarin 12 verschillende varkentjes. Bij elk varkentje ontbreekt het krulstaartje. In plaats daarvan zit er een uitsparing waar precies één bijbehorend krulstaartfiche in past.
De varkenskaarten tonen plaatjes van de verschillende varkentjes. Van elke kleur varkentje zijn er drie varkenskaartjes.
Elke speler ontvangt een spelbord. De varkenskaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Elke speler ontvangt 6 kaarten in zijn hand. De krulstaartfiches en de 12 houten varkens worden klaargelegd. Het spel wordt gespeeld in 3 of 4 rondes, afhankelijk van het aantal spelers. Er wordt gespeeld in de richting van de klok.
De eerste ronde legt een speler in zijn beurt een kaart uit zijn hand op de aflegstapel en plaatst het bijbehorende varkentje op de juiste plek in zijn stal. Als de speler een varkenskaart neerlegt van een varkentje dat in de stal van een medespeler staat, dan mag hij deze uit die stal nemen en in zijn eigen stal plaatsen. Als de speler een varkenskaart neerlegt van een varkentje dat reeds in zijn stal aanwezig is, dan blijft het varkentje daar gewoon staan. Vervolgens trekt hij een nieuwe kaart van de trekstapel, tenzij deze al helemaal op is. Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
De ronde eindigt als alle kaarten gespeeld zijn. Elke speler pakt uit de voorraad de krulstaartfiches van de varkens die hij naar zijn stal heeft gelokt en legt ze in de bijbehorende uitsparingen op zijn spelbord. Vervolgens worden de varkens weer op voorraad gelegd, de kaarten weer geschud en elke speler ontvangt weer 6 kaarten. In de volgende rondes mag een speler een varkentje niet in zijn stal opnemen als hij de bijbehorende varkenskaart speelt van een varken waarvan hij het krulstaartje al bezit. In plaats daarvan blijft het betreffende varkentje op voorraad staan of wordt uit de stal van een medespeler gepakt en weer op voorraad geplaatst.
Het spel eindigt als één speler van alle varkens in zijn stal het krulstaartfiches bezit of als alle rondes gespeeld zijn. Winnaar is de speler met de meeste krulstaartfiches.
Als je twee dezelfde varkenskaarten in je hand hebt, kun je de eerste kaart gelijk spelen. Wacht met de andere tot het tweede kaartje is afgelegd. Door het uitspelen van het derde kaartje ben je ervan verzekerd het varkentje in je stal te houden.
Bewaar kaarten van varkens die je nog in je stal wilt lokken tot het laatste. Je moet proberen de speler te zijn die het derde kaartje neerlegt.
![]() | 7 / 9 |
| ||||||||
spielephase | 3 / 6 |
| ||||||||
gemiddeld | 4 / 10 |
|
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]