doos

Krabcek

Krabcek

doos

aantal spelers

spelers
2

speelduur

duur
20 - 30

leeftijd

leeftijd
12+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers proberen door het handig bewegen van hun spelstukken als eerste een toren te bouwen of hun medespeler klem te zetten zodat deze geen spelstukken meer kan bewegen.

materiaal

1 spelbord, 1 dobbelsteen, 16 tegels en voor elke speler: 8 poorten en 7 spelstukken: 4 Skinnyboys, 2 Middlemen en 1 Bigboy in zijn spelerskleur

TegelTegelspelmateriaal

begin

Het spelbord biedt plaats aan 16 tegels, die in een rooster van 4×4 worden neergelegd. Het spelbord toont nu een labyrinth, bestaande uit oranje wegstukken die verschillen in breedte (breed, gemiddeld en smal).
Elke speler ontvangt de poorten en een set spelstukken in zijn spelerskleur (4 Skinnyboys, 2 Middlemen en 1 Bigboy).
Het spelbord heeft 8 plaatsen om een poort te plaatsen. Zwart plaatst eerst een eigen poort op het spelbord. Nu mag wit twee poorten plaatsen. Dit gaat door tot alle poorten zijn geplaatst.

verloop

fotospelsituatie

In zijn beurt gooit de speler met de dobbelsteen. Afhankelijk van de worp zet hij een eigen spelstuk net zoveel plaatsen verder als de dobbelsteen aangeeft (1-6). Een spelstuk op het spelbord brengen telt als eerste beweging. Een spelstuk kan alleen door een eigen poort op het spelbord worden gebracht. Let op: de poorten aan de rand van het spelbord zijn speciaal: aan de andere zijde wordt een gelijke poort geplaatst. Een spelstuk dat op één van deze poorten komt, kan via de 'spiegel'-poort verder lopen.
De Bigboy kan alleen over de breedste wegstukken worden verplaatst. De Middlemen kunnen over de brede en gemiddelde wegstukken, maar niet over de smalste. De Skinnyboys kunnen over alle wegstukken bewegen.
Een spelstuk kan geen andere spelstukken passeren. Een kleiner spelstuk kan op een eigen groter spelstuk worden geplaatst. Een Skinnyboy past op een Middleman en een Middleman past op een Bigboy. Deze stapel wordt in de rest van het spel als één spelstuk beschouwd, en wel ter grootte van het grootste spelstuk.
Gooit de speler een '5', dan mag hij er ook voor kiezen om een eigen spelstuk van een witte poort naar een zwarte poort te verplaatsen en andersom. Gooit de speler een '6', dan mag hij er ook voor kiezen om twee eigen spelstukken van verschillende grootte te verwisselen, zolang de spelstukken maar 'passen' op hun nieuwe plaats.
Een poort sluit nooit aan op een breed wegstuk. Dit betekent dat een Bigboy alleen in het spel kan worden gebracht door een '1' te gooien en de Bigboy op een eigen poort te plaatsen. In een volgende beurt met een worp '6' kan de Bigboy van plaats verwisselen met een eigen Middleman of Skinnyboy, die op een breed wegstuk staan.

eind

Het spel eindigt zodra een speler een toren heeft gebouwd bestaande uit een Bigboy, een Middleman en een Skinnyboy. Hij is de winnaar van het spel. Het spel eindigt voortijdig als een speler na zijn worp geen enkel spelstuk kan verplaatsen. Zijn medespeler is dan de winnaar van het spel.

positief

  • De vormgeving van Krabcek is opvallend. De tekening over de tegels loopt iets scheef, wat het spel een bijzondere uitstraling geeft.
  • Doordat het spelbord elk spel weer anders wordt opgebouwd, verloopt elk spel echt anders. Het kan zelfs voorkomen dat een poort geen enkele aansluiting heeft!
  • Krabcek is een strategisch spel, waarbij je soms flink moet puzzelen. Hoe kan ik mijn Bigboy in het spel brengen en hoe zorg ik ervoor dat mijn medespeler me niet blokkeert?
  • Door de worp met de dobbelsteen is ook een beperkt kanselement toegevoegd. Een puur abstract spel kan je verlammen. Het lege bord staart je aan en je weet niet waar te beginnen. In Krabcek beperkt de worp met de dobbelsteen je mogelijkheden.

negatief

  • Wanneer je als beginneling tegen een speler met net wat meer inzicht speelt, ben je kansloos. Twee spelers van ongeveer gelijke sterkte is het leukst. Maar ook hier geldt: oefening baart kunst!
  • Soms heb je pech en gooi je maar geen 1. Dan kan je je Bigboy niet in het spel brengen en is het heel moeilijk om te winnen.
  • Elk spel wordt het spelbord nieuw opgezet. Soms zijn er maar heel weinig poorten met een brede uitgang en die bepalen dan de winst.

feitjes

  • jaar van uitgave
    2005
  • ontwerper
    Paul Clark
  • uitgever
    Push the Button

weetjes

13-10-2005 itemPush the Button presenteert Krabcek op Spiel 2005 in Essen.

verwijzingen

Informatie over Krabcek, met demospel
Push the Button