doos

Lara Croft, Tomb Raider, het bordspel

Lara Croft, Tomb Raider, het bordspel

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
45 - 60

leeftijd

leeftijd
8+

soort

type
legspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers kruipen in de huid van de good guys of de bad guys en proberen door het ontdekken van geheime kamers en het in veiligheid brengen van bewijsstukken resp. schilderijen zoveel mogelijk punten te verzamelen en voordat de tijdbom afgaat het museum te verlaten!

materiaal

25 museumtegels, 1 startstegel, 1 infotegel, 55 aktiekaarten (25× energie-kaarten, 16× munitie-kaarten en 14× leven-kaarten), 5 discoveryfiches, 9 bewijsstukken/schilderijen, 1 tijdbom en voor elke speler: 1 spelfiguur, 1 personagekaart, 1 actiebalkje

kaart-levenkaart-energiekaart-munitiekaart-munitie-achterkantmuseumtegel-geheimekamerdiscoveryficheschilderijbewijsstukachterkanttijdbom

begin

Hieronder volgt het spelverloop voor een spel met vier spelers.
De spelers met de good guys (Lara Croft en Kurtis Trent) vormen samen een team en strijden tegen de bad guys (Pieter van Eckhardt en Joachim Karel). De good en bad guys zijn om en om aan de beurt.
De museumtegels worden geschud en gedekt neergelegd in een rooster van 5×5 tegels. Dit vormt een museum met geheime gangen en kamers die in de loop van het spel ontdekt gaan worden. De starttegel wordt naast een willekeurige tegel aan de rand van het speelveld geplaatst, met daarop de spelfiguren.
De discoveryfiches, bewijsstukken/schilderijen en aktiekaarten worden geschud en per soort als gedekte stapel neergelegd. De bewijsstukken/schilderijen zijn aan de achterkant gelijk, maar de voorzijde toont een schilderij of een bewijsstuk, met uitzondering van het grote bewijsstuk/schilderij: dit toont aan de ene kant een schilderij en aan de andere kant een bewijsstuk. De good guys proberen de bewijsstukken te verzamelen en ontvangen daarvoor het afgebeeld aantal punten, de bad guys verzamelen de schilderijen.
De aktiekaarten zijn onderverdeeld in drie soorten: munitie, energie en levens. Elke kaart toont een getal dat de kracht van de kaart aangeeft.
Elke speler ontvangt van elke soort aktiekaart één kaart in zijn hand. De speler met Lara Croft is de startspeler. Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok.

verloop

fotospelsituatie

In zijn beurt staan een speler 3 aktiepunten (AP) ter beschikking. Hij kan zelf kiezen hoe hij deze aktiepunten gaat inzetten:

  1. De speler pakt een kaart van één van de drie dichte stapels aktiekaarten (uploaden). Dit kost 1AP.
  2. De speler speelt één of meer kaarten van dezelfde soort en voert de bijbehorende akties uit. Dit kost 1AP.
ad 1. Zodra een speler door uploaden meer dan 7 kaarten in zijn hand heeft, moet hij zijn handkaarten weer terugbrengen tot 7.
ad 2. Met behulp van de aktiekaarten kan de speler zijn spelfiguur besturen.
Munitie: Door het uitspelen van één of meer munitiekaarten schiet zijn spelfiguur op een ander spelfiguur. De speler die beschoten wordt kan Levens-kaarten inzetten. Om er levend vanaf te komen moet de speler in totaal net zoveel levens spelen als er munitie is gebruikt. Hiertoe telt de som van de getallen op de levens-kaarten resp. de munitiekaarten. Speelt de speler niet genoeg levens, dan gaat het spelfiguur knock-out. Hij moet al zijn kaarten inleveren en een beurt overslaan. De volgende ronde speelt de speler weer mee en ontvangt van elke soort aktiekaart één kaart in zijn hand.
Energie De speler kan zijn energie op verschillende manieren gebruiken:
  1. Een museumtegel opendraaien.
  2. Een open museumtegel ronddraaien.
  3. Zijn spelfiguur een museumtegel verder plaatsen.
Toont de opengedraaide musuemtegel een zaklamp dan ontvangt de speler een discovery-fiche. Dit levert zijn team 1 overwinningspunt op. Het discovery-fiche toont een aktie die direct wordt uitgevoerd. Op de museumtegel wordt het getoonde aantal schilderij/bewijsstukken geplaatst. De good guys moeten de bewijsstukken naar de starttegel brengen en de bad guys de schilderijen. De spelers kunnen de stukken ook van elkaar afpakken door de ander te beschieten en vervolgens het stuk in beslag te nemen. Als de good guys een schilderij naar de starttegel brengen levert hen dat geen punten op. Zo zorgen zij er echter wel voor dat het andere team minder punten kan verzamelen.
Toont de gedraaide tegel een symbool (munitie, energie of levens) dan ontvangt een spelfiguur die hierop staat bij uploaden twee kaarten van die soort.

eind

Zodra het grote bewijsstuk/schilderij wordt meegenomen, wordt de bom geactiveerd: de betreffende speler legt de tijdbom voor zich neer en neemt de tegel waarop het grote bewijsstuk/schilderij lag uit het spel met alles wat erop ligt. De volgende rondes verwijdert de speler aan het eind van zijn beurt telkens de aangrenzende serie tegels, tot het hele museum plat ligt.
Nu worden de punten geteld: elke speler die door de bom ontploft is krijgt een minpunt. De teams tellen vervolgens de punten van hun discoveryfiches en hun bewijsstukken resp. schilderijen. Het team met de meeste punten wint het spel.

positief

  • De spelfiguren zijn in 3-D tot in detail weergegeven. De verschillende elementen in het spel geven je het gevoel in een computerspel beland te zijn. En wie wil er nu niet in de huid van Lara Croft kruipen?
  • De museumtegels worden bij de startopstelling blind neergelegd. Dit maakt dat elk spel weer anders verloopt. Het maakt nogal wat uit of je bij het verlaten van de starttegel direct dubbel kunt uploaden met bijvoorbeeld munitie of energie!
  • Zodra het grote bewijsstuk/schilderij van de tegel is meegenomen, treedt de tijdbom in werking. Nu moet elke speler op tijd zien weg te komen!

negatief

  • Het aantal aktiekaarten per soort is veel te weinig. Je wordt het schudden van de aktiekaarten op het laatst wel zat. Een dubbele set van elke soort zou geen overbodige luxe zijn.
  • Het geluk speelt een grote rol: toont de gedraaide museumtegel een zaklamp, dan levert dat direct een punt op. Heb je pech, dan draai je alleen standaardmuseumtegels. Ook maakt het nogal wat uit of je getrokken aktiekaart een 1, 2 of 3 toont!
  • Het uploaden neemt nogal wat tijd in beslag. Het komt regelmatig voor dat spelers energiekaarten hamsteren om deze in één keer uit te spelen om hun slag te slaan. Dit is niet echt bevordelijk voor de spanning in het spel.

waardering van andere sites

spielephase4 / 6
3456
truus en truus7 / 9½
6789
hall9000 (bezoekers)4 / 6
345
hall90003½ / 6
345
AnderSpel6 / 9
56789
spieleteufel5 / 10
5678910
spellenhoek3 / 6
3456
spellengek (wendy)2 / 5
2345
boardgamegeek5½ / 8
67
speelduivel1 / 6
3456

gemiddeld2 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

verwijzingen

Identity Games
www.spellink.nl