intro
De spelers nemen ieder de rol op zich van een hobbit (Frodo, Sam, Merijn, Pepijn of Fatty). Op hun reis door Midden Aarde moeten ze samenwerken om ervoor te zorgen dat de ring veilig wordt gesteld, voordat de duistere macht Sauron hen inhaalt.
begin
Op het hoofdspelbord wordt met een markeerpion aangegeven in welk oord de spelers zich bevinden.
Elke speler ontvangt zes spelkaarten, en kiest een Hobbit (Frodo, Sam, Merijn, Pepijn of Fatty) en ontvangt de bijbehorende karakterkaart. Hierop staat de speciale eigenschap van deze Hobbit aangegeven. De Hobbits worden op het corruptiespoor op veld 0 gezet. Ze bevinden zich nu in het licht. In de loop van het spel worden de Hobbits steeds verder in de duisternis getrokken.
Sauron begint op het corruptiespoor in het donker en begeeft zich in de loop van het spel in de richting van het licht.
Bij de oorden Moria, Helm's Deep, Shelob's Lair en Mordor hoort een apart scenariobord. Hierop staan diverse avonturensporen, waar schilden, levensfiches of speciale kaarten te verkrijgen zijn en een rij gebeurtenissen. Als een oord met een scenariobord wordt bezocht, wordt op elk eerste veld van een spoor een markeerpion geplaatst. Als het hoofdavonturenspoor is doorlopen of als het eind van de gebeurtenissen is bereikt, reist het gezelschap door naar het volgende oord.
Frodo is in Moria de Drager de van de Ring. Aan het eind van elk scenario wordt vervolgens bepaald wie de nieuwe Drager van de Ring wordt.
De spelers kunnen in de loop van het spel speciale kaarten verkrijgen. De spelkaarten kunnen ze gebruiken om de avonturensporen te doorlopen of om aan de eis van bepaalde gebeurtenissen, gebeurtenisfiches of dobbelsteenworpen te voldoen.
Als Sauron op hetzelfde veld komt als een Hobbit, is deze Hobbit uit het spel. Als de Drager van de Ring uit het spel is, eindigt het spel direct.
verloop
In zijn beurt trekt de speler een gebeurtenisfiche en voert die uit. Sommige fiches tonen een zonnewijzer: nu wordt de markeerpion op de rij gebeurtenissen een veld naar beneden gezet: de volgende gebeurtenis vindt plaats. Kunnen de spelers niet aan de eis van de gebeurtenis voldoen, dan wordt de vermelde sanctie uitgevoerd.
Andere fiches tonen een activiteitensymbool, zoals vechten, vriendschap, schuilen of reizen. In dat geval wordt de markeerpion op het bijbehorende avonturenspoor een stap vooruit gezet.
Een Hobbit of Sauron wordt verplaatst als gevolg van een dobbelsteenworp, als de spelers niet aan de eis van sommige gebeurtenissen kunnen voldoen of als een gebeurtenisfiche dit aangeeft.
eind
Het spel eindigt voortijdig als de drager van de ring uitgeschakeld wordt.
Als het reisgezelschap de Doemberg bereikt, mag de Drager van de Ring proberen de ring te vernietigen. Hij moet hiervoor de dobbelsteen werpen en de gevolgen van de worp aanvaarden. Als de Hobbit nu nog in het spel is, is de ring vernietigd en het Reisgezelschap is geslaagd in hun missie. Als de Drager van de Ring door de dobbelsteenworp uit het spel is, wordt de volgende Hobbit de nieuwe Drager van de Ring die mag proberen de Ring te vernietigen.
Puntentelling:
- Voortijdig einde: De spelers ontvangen net zoveel punten als het veld waarop de markeerpion van het hoofdavonturenspoor zich bevindt. De waarden van de schilden worden hierbij niet meegeteld.
- Doemberg bereikt en Ring vernietigd: De spelers ontvangen 60 punten plus de waarde van de schilden.
- Doemberg bereikt en Ring niet vernietigd: De spelers ontvangen 60 punten. De waarden van de schilden worden nu niet meegeteld.
positief
Het coöperatieve element bepaalt het spel: het draait om samenwerking. Er is een competitieve variant mogelijk, maar ook hierbij moet het Reisgezelschap samenwerken om Sauron te verslaan. De waardering door diverse spelers loopt zeer uiteen. Sommigen vinden dit concept top, anderen vinden het helemaal niks.
De illustraties op de spelkaarten en scenarioborden zijn bijzonder sfeervol. Dit keer geen foto's uit de film, maar prachtige tekeningen van de 'Lord of the Rings'-illustrator John Howe. Hierbij doen de plaatjes op de levensfiches en gebeurtenisfiches wat grof aan.
Het verloop van het spel volgt in grote lijnen het verhaal "In de ban van de Ring" van J.R.R. Tolkien. Door het spelverloop (de gebeurtenissen op de scenarioborden en de acties van de bijbehorende bijzondere kaarten) word je in de sfeer van Midden Aarde gevoerd. Om door de abstractie van het spelmechaniek heen te kijken, helpt het als je het boek gelezen hebt of de film hebt gezien.
negatief
De spelregels hebben een beetje chaotische opzet en niet alles wordt behandeld.Chris Lawson is een project gestart om de spelregels te herschrijven. Het is nog niet helemaal afgerond, maar wat er nu staat maakt het een stuk duidelijker.
Je moet het spel een aantal keer hebben gespeeld om het spel te kunnen winnen. Je moet goed weten welke gebeurtenissen op je pad komen, zodat je hierop kunt anticiperen.
De worpen met de dobbelsteen en het trekken van de kaarten/gebeurtenisfiches maken de geluksfactor wel groot.
strategie
Maak gebruik van de speciale eigenschappen van de verschillende karakters. De eigenschappen maken bepaalde Hobbits beter geschikt voor het opknappen van bepaalde klusjes.
De volgorde van de gebeurtenissen ligt vast. Het is dus mogelijk en noodzakelijk goed te bekijken welke eisen het gezelschap staan te wachten. Bespreek van te voren hoe je hieraan wilt gaan voldoen.
De hulp van Gandalf inroepen kost vijf schilden, te voldoen door één speler. Het is daarom handiger dat één speler vijf schilden bezit, dan vijf spelers één.
Je bent geneigd zo snel mogelijk door het hoofdavonturenspoor te racen, maar het ontbreken van levensfiches kan je duur komen te staan.
Aangezien het spel alleen voortijdig eindigt als de Drager van de Ring in de loop van het spel wordt uitgeschakeld, kunnen de overige Hobbits zich opofferen. Zo beschermen ze de Ringdrager en kunnen hem door het scenario heenslepen.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
algemeen
Het verloop van het spel volgt in grote lijnen het verhaal van het boek 'In de ban van de Ring' van J.R.R. Tolkien. Dit spel heeft in Duitsland een speciale en eenmalige onderscheiding gekregen bij de verkiezing van het Spiel des Jahres 2001: Sondernpreis für Literatur im Spiel.