intro
Op hun reis door Midden-Aarde proberen de spelers door het inzetten van de karaktereigenschappen van hun vrienden (kracht, uithoudingsvermogen, wijsheid en wilskracht) zoveel mogelijk vijanden te verslaan en zo fiches te verkrijgen.
materiaal
96 karakterkaarten (waaronder 16 Gandalfkaarten), 7 locatiekaarten, 6 wegkaarten, 24 fiches, 1 ring en 1 spelfiguur
begin
Eerst wordt het te volgen traject uitgestippeld: de locatiekaarten worden op nummer gesorteerd open neergelegd, waarbij de wegkaarten op willekeurige wijze tussen de locatiekaarten worden geplaatst. Op elke locatiekaart worden net zoveel fiches open neergelegd als het aantal spelers -1. Op de laatste locatiekaart wordt in ieder geval 1 fiche met waarde 5 gelegd.
De karakterkaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. De bovenste vier karakterkaarten komen in een open etalage. Elke speler ontvangt gedekt 6 handkaarten. De spelfiguur wordt op de eerste locatie geplaatst. De startspeler ontvangt de ring en is hierbij de ringdrager geworden.
verloop
Het spel bestaat uit meer ronden. Elke ronde wordt de spelfiguur 1 veld opgeschoven. Eindigt de spelfiguur op een wegveld, dan mogen de spelers, beginnend met de ringdrager, om de beurt één van de volgende akties uitvoeren:
- één nieuwe kaart nemen; dit kan zowel een kaart van de dichte stapel zijn als een kaart van de open etalage.
- één kaart uit zijn hand in de open etalage plaatsen en twee nieuwe kaarten nemen; ook hierbij kunnen de kaarten van de trekstapel genomen worden of uit de open etalage.
Eindigt de spelfiguur op een locatiekaart, dan moeten de spelers om de beurt, beginnend met de ringdrager, één keer kaarten uit hun hand inzetten door ze open voor zich neer te leggen. Het is echter ook mogelijk om te passen. Voor het inzetten gelden de volgende regels: - De uitgespeelde kaarten worden in rijtjes van dezelfde kleur en hetzelfde symbool neergelegd.
- Per kleur mag er maar één rijtje liggen.
- Per symbool mogen er meerdere rijtjes liggen.
- De uitgespeelde kaarten moeten hetzelfde symbool tonen als op de actuele locatiekaart staat aangegeven.
- Gandalfkaarten kunnen worden ingezet als joker, maar mogen alleen als eerste kaart van een nieuwe rij worden gespeeld.
Vervolgens wordt geteld hoeveel kaarten met de juiste symbolen de spelers open voor zich hebben liggen. De speler met de meeste ontvangt het fiche met de hoogste waarde. Hij wordt de nieuwe ringdrager. De speler met de op één na hoogste inzet, ontvangt het fiche met de op één na hoogste waarde. Bij gelijke stand wint de speler die het eerst heeft moeten inzetten. Vervolgens moeten de spelers die deze ronde een fiche hebben ontvangen, uit elke meegetelde rij een kaart verwijderen en op de aflegstapel leggen. Blijft er nu een Gandalfkaarten als enige kaart in een rijtje liggen, dan moet ook deze afgelegd worden.
De overige kaarten blijven liggen en tellen bij een eventuele volgende inzet weer mee en dan kunnen hier ook eerst kaarten worden bijgelegd.
eind
Het spel eindigt na de waardering van de laatste locatiekaart. De spelers tellen het aantal punten op hun fiches. Winnaar is de speler met het hoogste aantal punten.
strategie
Het geluk speelt natuurlijk een grote rol bij het ontvangen van je handkaarten en het trekken van nieuwe kaarten van de dichte stapel. Als je een kaart van de dichte stapel trekt, is het maar afwachten wat je krijgt. Maar alleen zo kun je een Gandalfkaart verkrijgen! Maar je kunt natuurlijk ook kaarten uit de open etalage nemen, zodat je weet wat je krijgt.
Je moet goed in de gaten houden welke kaarten je medespelers open voor zich hebben liggen, zodat je niet de etalage te makkelijk aanvult met de kaarten die zij net goed kunnen gebruiken.
Je moet goed rekening houden met het aantal kaarten dat op de weggedeeltes tussen twee locaties te verkijgen is, en de symbolen die je in latere oorden moet kunnen tonen en welke fiches daar te verkrijgen zijn, zodat je daar op kan anticiperen.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]