doosbestel Maharadja bij bol.com

Maharadja

Maharadja

doosbestel Maharadja bij bol.com

aantal spelers

spelers
2 - 5

speelduur

duur
90 - 150

leeftijd

leeftijd
12+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

prijs
€ 29,-

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers bouwen paleizen en huizen om daarmee de maharadje te behagen. Zij krijgen hulp van verschillende karakters, die elk hun eigen bijdrage leveren.

materiaal

1 spelbord, 1 maharadja, 7 gouverneurs, 7 karakterkaarten, 60 goudstukken, 7 blauwe actiefiches, en voor elke speler: 1 overzichtskaart, 1 actieschijf, 1 architect, 7 paleizen en 20 huizen in zijn spelerskleur

SCHIJFGrootvorstKoopmanPriesterZwerfmonnikAannemerBouwmeesterYogi

begin

Het spelbord toont een stuk van India, met 7 steden die door wegen met elkaar zijn verbonden. Langs de wegen liggen 40 dorpen. Elke speler ontvangt een architect in zijn spelerskleur en plaatst deze op het startveld. Gedurende het spel reizen de architecten rond om in de steden en dorpen hun huizen en paleizen op te richten.
Op het spelbord is een stedenspoor afgebeeld. Op dit stedenspoor wordt bijgehouden welke stad de Maharadja deze ronde gaat bezoeken. In de bezochte stad worden aan het eind van de ronde punten verdeeld voor de daar aanwezige huizen, paleizen en architecten.
De architecten staan er niet alleen voor. Zij hebben een raadgever (karakter) aan hun zijde. Elk karakter heeft een specifieke eigenschap. De karakters kunnen in de loop van het spel van eigenaar wisselen.

verloop

spelbord

In het begin van de ronde kiest elke speler in het geheim twee acties. De speler met karakter 1 is het eerst aan de beurt om zijn gekozen acties uit te voeren, vervolgens is de speler met karakter 2 aan de beurt, etc.
Met zijn gekozen acties kan de speler huizen uit de algemene voorraad in zijn eigen voorraad nemen, huizen en paleizen bouwen, geld ontvangen, een karakter wisselen met een medespeler (of de voorraad) en de volgorde op het stedenspoor veranderen.
De architect kan van stad naar stad reizen over de tussenliggende wegen. Hij kan alleen een dorp passeren als zich daar één of meer huizen bevinden. De speler moet de eigenaars van de huizen 1 goud betalen, behalve als hij daar zelf een huis heeft staan. Dan is de doortocht gratis. De architect kan alleen paleizen bouwen in de stad waar hij zelf aanwezig is. Dat geldt niet voor het bouwen van huizen in dorpen. In elk dorp is plaats voor maximaal 2 huizen. Het bouwen van een huis kost 1 goud, het bouwen van een paleis kost 12 goud.
Tijdens zijn beurt kan de speler de actie van zijn karakter inzetten. Zo ontvangt de speler met het karakter Koopman een goudstuk van de bank, en de speler met het karakter Zwerfmonnik laat zijn reisgeld door de bank betalen.
Nadat alle spelers hun acties hebben uitgevoerd, wordt een telling uitgevoerd in de stad waar de Maharadja zich bevindt. De speler met de meeste punten ontvangt het meeste geld. Een paleis in het centrum telt voor 3 punten, overige paleizen, huizen en de architect tellen voor 1 punt.

eind

Het spel eindigt voortijdig na de ronde waarin een speler zijn laatste paleis heeft gebouwd. Hij is de winnaar van het spel. Het spel eindigt ook na de ronde waarin de Maharadja zijn tiende stad heeft bezocht. De speler die de meeste paleizen heeft gebouwd, is de winnaar van het spel.

positief

  • Het spelmateriaal van Maharadja is prima verzorgd. Hoewel de binnendoos duidelijk voor een ander spel bedoeld is, past uiteindelijk al het materiaal er prima in.
  • Je komt steeds voor lastige keuzes te staan, je wilt altijd meer dan je mag. Als je eenmaal hebt gekozen, kan je niet meer terug. En zeker als je een karakter hebt met een hoog nummer, is het nog maar afwachten wat de situatie is tegen de tijd dat jij aan de beurt bent. Is er nog een plekje vrij in de stad? Staat er in dat dorp waar je langs wilt reizen al een huis? En wat als iemand jouw karakterkaart omwisselt: heb je nu nog genoeg geld om dat paleis te bouwen?
  • Kortom, Maharadja is een prima spel voor spelers die houden van een spel met taktiek en strategie.

negatief

  • Als je eenmaal op achterstand staat, kan het lastig zijn je terug te vechten. Zeker als je een telling hebt 'gemist', en je medespelers niet, heb je een zware dobber.
  • Speel je met mensen die lang nadenken, dan kan het wel erg duren voor je weer aan de beurt bent. De spelers kiezen weliswaar tegelijk hun twee acties, maar voeren deze om de beurt uit. Graag een beetje tempo in het spel houden!
  • Het spel speelt het best met 4 of 5 personen. Met 2 of 3 personen zit je elkaar net niet genoeg in de weg.

waardering van andere sites

spellenclub1310 / 10
789
speelduivel6 / 6
3456
spellenhoek6 / 6
3456
spellengek (Peter Hein)5 / 5
2345
spellengek (dagmar)5 / 5
2345
vlaams spellenarchief4 / 4
234
truus en truus9 / 9½
6789
hall90005 / 6
345
AnderSpel8 / 9
56789
spielephase5 / 6
3456
spelwereld7 / 8
5678
spellengek (wendy)4 / 5
2345
spieleteufel8 / 10
5678910
goodgameguide8 / 9
56789
hall9000 (bezoekers)5 / 6
345
jeux 2 rody4 / 5
345
spieletest8 / 10
5678910

gemiddeld9 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

04-10-2004 itemMaharadja bereikt de eerste plaats bij de Nederlandse spellenprijs-verkiezing 2004.
15-09-2004 itemRaja: Palastbau in Indien bereikt de zevende plaats bij de Deutscher Spiele Preis-verkiezing 2004.
19-07-2004 itemMaharadja is genomineerd voor de Nederlandse spellenprijs-verkiezing 2004.
22-05-2004 itemRaja: Palastbau in Indien is genomineerd voor de Spiel des Jahres-verkiezing 2004.
05-02-2004 itemPhalanx Games presenteert Raja: Palastbau in Indien op Spielwarenmesse 2004 in Nürnberg.

verwijzingen

Mayfair Games
Phalanx Games
www.spellink.nl