materiaal
spelbord, blauwe veilingsteen, 54 spelfiguren in 5 kleuren, 25 souvenirkaarten, veel papiergeld en voor elke speler: 6 uithangborden en een overzichtskaart
spelers
3 - 4
duur
45 - 60
leeftijd
12+
type
bordspel
niet in de winkel
verkrijgbaar
waardering
zeven
De spelers kruipen in de huid van Oosterse marktkooplui die proberen zoveel mogelijk klanten in hun winkeltje te krijgen. Door klanten in de winkels van andere marktkooplui te sturen, strijk je een mooie provisie op.
spelbord, blauwe veilingsteen, 54 spelfiguren in 5 kleuren, 25 souvenirkaarten, veel papiergeld en voor elke speler: 6 uithangborden en een overzichtskaart
Het spelbord toont een plattegrond van de Oriëntaalse stad MaraCash (!) met verschillende steegjes en winkels in de vijf verschillende kleuren. De winkeltjes worden in de loop van het spel geveild en kunnen dan bezocht worden door de klanten. Deze klanten zijn er in dezelfde 5 kleuren als de winkeltjes. Een klant in een bepaalde kleur kan alleen naar binnen in een winkel van dezelfde kleur. Eenmaal binnen, komt de klant niet meer naar buiten!
Op de kruispunten van de steegjes staat altijd een bron. De stad is omringd door een stadsmuur met daarin drie poorten. In elke poort worden drie klanten geplaatst. De overige klanten worden in willekeurige volgorde in een rij langs het spelbord gezet.
Elke speler ontvangt zijn startkapitaal van 1200 Dirham, 6 uithangborden met dezelfde Oriëntaalse voornaam erop en een overzichtskaartje.
Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok.
Per beurt mag een speler twee acties uitvoeren:
Zodra alle klanten uit de wachtrij in de stad zijn geplaatst, komt elke speler nog één keer aan de beurt. De speler met het meeste geld is winnaar van het spel.
De souvenirkaartjes in de uitbreidingsregels maken het spel niet ingewikkelder of spannender. Ze vergroten slechts de geluksfactor en er wordt meer geld in omloop gebracht.
Het is niet noodzakelijk veel winkeltjes te hebben, als er maar veel klanten komen in de winkeltjes die je hebt! Let daarom goed op de kleur en positie van de winkeltjes waar je op biedt. Als de klanten eerst langs een winkel in dezelfde kleur komen voordat ze bij jouw winkel arriveren, komen ze nooit in jouw winkel binnen of alleen als je ze met een omweg laat lopen.
Het geld gebruik je om te bieden, maar bepaalt ook de score aan het eind van het spel. Je moet je dus afvragen of je je bod er wel uit kan halen. Of wellicht wil je voorkomen dat een medespeler de klanten zijn kant op lokt en jij naar je geld kan fluiten!
hall9000 | 5 / 6 |
| |||||||||||||
goodgameguide | 8 / 9 |
| |||||||||||||
hall9000 (bezoekers) | 5 / 6 |
| |||||||||||||
boardgamegeek | 6½ / 8 |
| |||||||||||||
7 / 9 |
| ||||||||||||||
spellengek (dagmar) | 3 / 5 |
| |||||||||||||
spellengek (Peter Hein) | 3 / 5 |
| |||||||||||||
truus en truus | 7 / 9½ |
| |||||||||||||
speljournaal | 3 / 5 |
| |||||||||||||
speelduivel | 3 / 6 |
| |||||||||||||
vlaams spellenarchief | 2 / 4 |
| |||||||||||||
kulkmanns gamebox | 4 / 10 |
| |||||||||||||
gemiddeld | 5 / 10 |
|
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
1996 | MarraCash bereikt de zesde plaats bij de Deutscher Spiele Preis-verkiezing 1996. |