doos

MarraCash

MarraCash

doos

aantal spelers

spelers
3 - 4

speelduur

duur
45 - 60

leeftijd

leeftijd
12+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers kruipen in de huid van Oosterse marktkooplui die proberen zoveel mogelijk klanten in hun winkeltje te krijgen. Door klanten in de winkels van andere marktkooplui te sturen, strijk je een mooie provisie op.

materiaal

spelbord, blauwe veilingsteen, 54 spelfiguren in 5 kleuren, 25 souvenirkaarten, veel papiergeld en voor elke speler: 6 uithangborden en een overzichtskaart

souvenir01souvenir02dirham

begin

Het spelbord toont een plattegrond van de Oriëntaalse stad MaraCash (!) met verschillende steegjes en winkels in de vijf verschillende kleuren. De winkeltjes worden in de loop van het spel geveild en kunnen dan bezocht worden door de klanten. Deze klanten zijn er in dezelfde 5 kleuren als de winkeltjes. Een klant in een bepaalde kleur kan alleen naar binnen in een winkel van dezelfde kleur. Eenmaal binnen, komt de klant niet meer naar buiten!
Op de kruispunten van de steegjes staat altijd een bron. De stad is omringd door een stadsmuur met daarin drie poorten. In elke poort worden drie klanten geplaatst. De overige klanten worden in willekeurige volgorde in een rij langs het spelbord gezet.
Elke speler ontvangt zijn startkapitaal van 1200 Dirham, 6 uithangborden met dezelfde Oriëntaalse voornaam erop en een overzichtskaartje.
Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok.

verloop

spelbord

Per beurt mag een speler twee acties uitvoeren:

  1. Een winkel veilen.
  2. Een groep klanten verplaatsen.
De eerste ronde mag alleen de eerste aktie eenmaal uitgevoerd worden, de volgende ronde kan de speler kiezen welke twee akties hij uitvoert.
Ad 1. De actieve speler plaatst de veilingsteen op een winkel naar keuze en brengt het eerste bod uit (minimaal 100 Dirham). De overige spelers volgen kloksgewijs, waarbij elk uitgebracht bod het vorige bod moet overtreffen. Wanneer een speler eenmaal heeft gepast, kan hij niet meer meebieden. De hoogste bieder betaalt zijn inzet aan de bank en plaatst één van zijn uithangborden in de verkregen winkel. De winkel kan nu klanten ontvangen. De actieve speler ontvangt een provisie, waarvan de hoogte afhangt van de hoogte van het utigebrachte bod.
Ad 2. De actieve speler kiest een groep klanten en verplaatst deze naar een volgende bron. Komt een toerist onderweg langs een winkel in zijn kleur, dan gaat hij direct naar binnen. De eigenaar van de winkel ontvangt hiervoor geld van de bank, afhankelijk van het aantal klanten dat reeds in zijn winkel aanwezig is. Hoe meer klanten er reeds aanwezig zijn, des te hoger het te ontvangen bedrag. Als de actieve speler niet de eigenaar van de winkel is, dan ontvangt hij een provisie van de eigenaar, afhankelijk van het bedrag dat de eigenaar heeft ontvangen.
Als aan het eind van zijn beurt een stadspoort langs de rand van het spelbord geen klanten bevat, dan mag hij hier nieuwe klanten plaatsen. Hij neemt daarbij 2, 3 of 4 klanten van één van de einden van de wachtrij en plaatst deze in de stadspoort.

eind

Zodra alle klanten uit de wachtrij in de stad zijn geplaatst, komt elke speler nog één keer aan de beurt. De speler met het meeste geld is winnaar van het spel.

positief

  • Bij het bieden zet je hetzelfde geld in, wat ook de score bepaalt. Je moet dus van te voren goed afwegen of je inzet wel wordt terugbetaald! De eerste keer dat je het spel speelt, is het lastig in te schatten hoeveel een winkeltje nu waard is.
  • Je moet voordurend inschatten wat je medespelers willen inzetten en wat je er zelf voor over hebt. Als je zelf een winkeltje veilt, moet je altijd 100 Dirham inzetten, ook als je zelf helemaal niet geïnteresseerd bent. Ook wil je wel de prijs wat opdrijven om in ieder geval een provisie op te strijken.
  • Naast het bieden zijn er nog genoeg andere keuzes te maken. Juist deze combinatie maakt MarraCash tot een leuk, taktisch spel waar vaart in zit.

negatief

De souvenirkaartjes in de uitbreidingsregels maken het spel niet ingewikkelder of spannender. Ze vergroten slechts de geluksfactor en er wordt meer geld in omloop gebracht.

strategie

Het is niet noodzakelijk veel winkeltjes te hebben, als er maar veel klanten komen in de winkeltjes die je hebt! Let daarom goed op de kleur en positie van de winkeltjes waar je op biedt. Als de klanten eerst langs een winkel in dezelfde kleur komen voordat ze bij jouw winkel arriveren, komen ze nooit in jouw winkel binnen of alleen als je ze met een omweg laat lopen.
Het geld gebruik je om te bieden, maar bepaalt ook de score aan het eind van het spel. Je moet je dus afvragen of je je bod er wel uit kan halen. Of wellicht wil je voorkomen dat een medespeler de klanten zijn kant op lokt en jij naar je geld kan fluiten!

waardering van andere sites

hall90005 / 6
345
goodgameguide8 / 9
56789
hall9000 (bezoekers)5 / 6
345
boardgamegeek6½ / 8
67
AnderSpel7 / 9
56789
spellengek (dagmar)3 / 5
2345
spellengek (Peter Hein)3 / 5
2345
truus en truus7 / 9½
6789
speljournaal3 / 5
2345
speelduivel3 / 6
3456
vlaams spellenarchief2 / 4
234
kulkmanns gamebox4 / 10
456789

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

1996 itemMarraCash bereikt de zesde plaats bij de Deutscher Spiele Preis-verkiezing 1996.

verwijzingen

Vertaling van de spelregels
Kosmos
www.spellink.nl