materiaal
1 spelbord, 1 zichtschermpje, code-pionnen in zes verschillende kleuren, sleutel-pinnen in zwart en wit
Door logisch denken en deduceren probeert de ene speler de geheime code van de andere speler te ontrafelen.
1 spelbord, 1 zichtschermpje, code-pionnen in zes verschillende kleuren, sleutel-pinnen in zwart en wit
Het spel wordt gespeeld in meer dan één ronde. In een ronde is de ene speler de codemaker en de andere speler de codebreker. De volgende ronde worden de rollen omgedraaid. Spreek van te voren af hoeveel ronden worden gespeeld; kies altijd een even aantal, zodat elke speler net zo vaak codemaker als codebreker kan zijn.
De codemaker kiest in het geheim vier code-pionnen en plaatst deze in een gekozen volgorde achter het zichtschermpje. Het is toegelaten om twee of meer pionnen in dezelfde kleur te kiezen. Dit is de verborgen code die de codebreker moet gaan ontrafelen.
In zijn beurt plaatst de codebreker vier code-pionnen naar keuze in de eerste lege rij. Nu geeft de codemaker met de sleutel-pinnen het resultaat:
Als de codemaker vier zwarte pinnen heeft geplaatst, is de code gekraakt. Nu wisselen de rollen. De speler die de minste beurten nodig heeft, om de codes te kraken, is de winnaar van het spel.
Probeer eerst te achterhalen welke kleuren er in de code zitten verwerkt. Zet in de eerste rij vier pionnen in één kleur. Het aantal zwarte pinnen geeft nu aan hoeveel pionnen in die kleur in de code zitten. In de volgende rij zet je net zoveel pionnen in die kleur neer, de rest vul je aan met pionnen in één andere kleur. Nu kun je in ten minste vijf beurten achterhalen welke kleuren en hoeveel in elke kleur in de code zijn verwerkt. Nu alleen nog de juiste posities zien te achterhalen!
![]() | 8 / 9 |
| ||||||||||
spielephase | 4 / 6 |
| ||||||||||
vlaams spellenarchief | 2 / 4 |
| ||||||||||
boardgamegeek | 5½ / 8 |
| ||||||||||
spieletest | 4 / 10 |
| ||||||||||
gemiddeld | 4 / 10 |
|
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
Mastermind is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen: van luxe-editie met handige opbergvakjes tot een eenvoudige reisuitvoering.