intro
De spelers kruipen in de huid van wetenschappelijke onderzoekers, die gezamenlijk een onderwaterwereld bouwen en ieder voor zich op zoek gaan naar gezonken schatten.
materiaal
1 spelbord, 41 onderzoekbases, 80 zeevondsten, 80 Nemobiljetten (papiergeld) en voor iedere speler: 3 duikboten, 15 wetenschappers, 20 markeerfiches, 5 onderzoekbasesfiches, 1 legvel en 1 extra-opdrachtkaart
begin
Het spelbord toont de zee, die bestaat uit vier verschillende kleuren zee. Elke kleur stelt een diepere laag van de zeebodem voor: Lagune, Hang, Tiefsee en Schlucht. De zeevondsten worden gedekt op de daartoe bestemde velden op de zeebodem gelegd en de startbasis wordt in de lagune geplaatst. Elke speler ontvangt zijn wetenschappers, duikboten, en markeringsfiches, en plaatst de onderzoeksbasesfiches op zijn legvel met het cijfer 0 naar boven. Afhankelijk van het aantal spelers, ontvangt elke speler een aantal Nemobiljetten.
verloop
Het spel bestaat uit meerdere ronden en elke ronde bestaat uit drie fases. Na elke ronde gaat de startspelerkaart naar de volgende speler.
Fase 1: Bouwen aan de onderwaterstad
De startspeler begint. Hij mag een onderzoeksbasis kopen voor 1 Nemo of hij mag een woonbasis aanschaffen (kostloos) met daarin minimaal 1 en maximaal 4 wetenschappers voor 1 Nemo per wetenschapper. De speler kan zijn aankoop direct gaan bouwen of voor zich laten liggen. Besluit een speler te bouwen, dan betaalt hij hiervoor bouwkosten, afhankelijk van het zeegebied waar hij zijn bases plaatst. De geplaatste bases moeten als groep geplaatst worden en moeten met 1 zijde aan een reeds geplaatst basis grenzen, sluis aan sluis en doorgang aan doorgang. De speler plaatst een markeringsfiche op het onderzoeksbasis. Als de startspeler fase 1 heeft afgerond, gaat de beurt naar de volgende speler totdat elke speler fase 1 doorlopen heeft.Fase 2: De inzet van wetenschappers
De speler laat een wetenschapper zijn onderzoek beginnen vanuit een woonbasis. Per beurt mogen twee wetenschappers in totaal drie stappen lopen. De basis waar zijn wetenschapper eindigt, moet door de speler in bedrijf genomen worden als de speler in deze basis nog geen wetenschapper heeft staan, met uitzondering van woonbases. Ligt hier een markeringsfiche van een medespeler, dan betaalt de speler hem eenmalig 1 Nemo.
Heeft de speler een basis in bedrijf genomen, dan verplaatst hij op zijn legvel het bijbehorende onderzoeksbasisfiche een stap naar voren. Zodra het fiche de rode lijn passeert, mag het worden omgedraait zodat het cijfer 1 boven ligt. Als de speler de eerste is die zijn fiche heeft omgedraaid dan plaatst hij het fiche met het cijfer 3 op het fiche. Dit kan hem weer afgenomen worden als een speler meer onderzoeksbases van die soort in bedrijf heeft genomen, dan hij. Als de startspeler fase 2 heeft afgerond, gaat de beurt naar de volgende speler totdat elke speler fase 2 doorlopen heeft.Fase 3: De inzet van duikboten
Als de speler op een onderzoeksbasis met een open sluis naar zee, 2 of meer wetenschappers heeft staan, dan mag hij een wetenschapper terug op voorraad nemen en een duikboot aan de sluis plaatsen. Een duikboot vaart horizontaal of verticaal en mag zo vaak afbuigen als hij wil. Stuit hij daarbij op een zeeschat dan moet hij deze bergen.- schatkist: de speler ontvangt, afhankelijk van het aantal in bezit genomen analysebases, 2 tot 4 Nemo van de voorraad.
- goudklomp of zeedier: de speler legt dit fiche op zijn legvel.
- +3 fiche: de duikboot mag nog 3 velden verder verplaatst worden.
- Atlantisfiche: Dit fiche wordt op het speciale Atlantisbord geplaatst en de speler legt een markeringsfiche ernaast. Daarnaast mag de speler een van zijn wetenschappers maximaal 2 velden verplaatsen.
Het bergen van een schatkist of +3 fiche is kostloos, de overige schatten kosten 1 of 2 Nemo, afhankelijk van het zeegebied waar de schat geborgen wordt.
Een duikboot kan ook weer bij een onderzoeksbasis opduiken. In deze basis moet minstens een willekeurige wetenschapper aanwezig zijn. De duikboot komt weer op voorraad en een wetenschapper uit voorraad wordt in het onderzoeksbasis geplaatst. Als de startspeler fase 3 heeft afgerond, gaat de beurt naar de volgende speler totdat elke speler fase 3 doorlopen heeft. De ronde is ten einde en de startspeler wisselt. Hij begint weer met fase 1.
positief
Het spelmateriaal is goed verzorgd. Met name de duikbootjes zien er erg grappig uit en de onderzoeksbases zijn goed van elkaar te onderscheiden.
Je moet zuinig zijn met je Nemo's, want er zijn maar weinig acties waar wat mee te verdienen valt, sterker nog: voor de meeste acties moet betaald worden! Daarnaast moet je je krachten verdelen tussen het bergen van schatten en het in gebruik nemen van onderzoeksbases en het liefst van een bepaalde soort meer dan je medespelers! Je bent dus voortdurend aan het bepalen welke acties op dit moment een goede investering zullen zijn.
negatief
Je hebt een zeer grote tafel nodig om het spelmateriaal overzichtelijk neer te kunnen leggen. Het spelbord is al erg groot en daarbij komt nog het Atlantisbord en heeft elke speler ook nog eens een eigen legvel.
Afhankelijk van het aantal en het soort onderzoeksbases dat een speler in bedrijf genomen heeft, mag deze speler extra stappen lopen met zijn duikboot of onderzoekers. Aangezien elke speler dit bijhoudt op zijn eigen legvel, moet je goed in de gaten houden of iemand niet meer stappen loopt dan is toegestaan.
Bij het bergen van de zeevondsten komt heel wat geluk om de hoek kijken. Gelukkig mag je bij het draaien van een fiche met waarde 0 een zeeschat alvast even bekijken, en heb je door de extra-opdrachtkaart de mogelijkheid bepaalde zeeschatten op te waarderen. Voor een spel met zo'n grote geluksfactor duurt het spel wel erg lang.
De spelregels zijn overzichtelijk en helder, maar het is wel een boel om alles in een keer te onthouden.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
algemeen
Verschillende benamingen uit het spel zijn gebaserd op het boek '20.000 mijlen onder de wateren' van Jules Verne, waarin kapitein Nemo de opvarenden van een onderzoeksschip redt in een door hem zelf ontworpen onderzeeboot.