intro
De spelers kruipen in de huid van net gearriveerde kolonisten in New England, die ieder voor zich proberen hun land te ontwikkelen door veeteelt, akkerbouw en het bouwen van nederzettingen.
materiaal
1 spelbord, 60 landtegels onderverdeeld in 20× weide (= groen), 20× bouwgrond (= bruin) en 20× akkerland (= zwart), 58 ontwikkelingskaarten (kijk voor de onderverdeling van de ontwikkelingskaarten op het overzicht), 34 houten spelfiguren onderverdeeld in 13 kolonisten, 11 schuren en 10 schepen, 10 biedfiches met waarde 1 - 10, 1 startspelersteen, 60 munten, 1 zakje en voor elke speler: 1 familietegel en 3 start-landtegels (van elke soort 1)
begin
De landtegels komen in het zakje. De ontwikkelingskaarten worden geschud en als een gedekte stapel neergelegd. De biedfiches worden op numerieke volgorde op het spelbord klaargelegd. Elke speler ontvangt zijn familietegel en een startkapitaal, en plaatst zijn drie bijbehorende starttegels volgens de daarvoor geldende regels op het spelbord.
verloop
Het spel wordt gespeeld in verschillende rondes. Elke ronde bestaat uit drie fasen:
- Kaarten/tegels in de etalage plaatsen.
- Biedfiches kiezen.
- Akties uitvoeren.
ad 1. De startspeler plaatst minstens drie landtegels en drie ontwikkelingskaarten van de voorraad in de etalage. De overige drie plaatsen in de etalage mag hij naar keuze vullen met landtegels en/of ontwikkelingskaarten.
ad 2. Elke speler, beginnend met de startspeler, kiest een biedfiche. Het biedfiche bepaalt naast de speelvolgorde ook hoeveel de speler in de 3e fase voor een kaart uit de etalage moet betalen.
ad 3. De speler met de hoogste waarde op zijn biedfiche begint. Hij mag één of twee kaarten/tegels naar keuze uit de etalage kopen. Voor elke kaart/tegel moet hij het bedrag betalen dat op zijn biedfiche staat.
Kiest de speler een landtegel, dan moet hij deze direct op het spelbord plaatsen, waarbij minstens één zijde grenst aan een eigen landtegel in die soort. De tegel mag niet grenzen aan een landtegel van een medespeler.
Kiest de speler een ontwikkelingskaart, dan voert hij de afgebeelde aktie uit: - Land: De speler kiest een setje landtegels en draait deze om zoals afgebeeld op de kaart. Op de tegels mogen geen houten spelfiguren staan. Eenmaal omgedraaide tegels kunnen niet verder tot ontwikkeling gebracht worden. Het getal op de kaart geeft aan hoeveel overwinningspunten deze aktie oplevert.
- Spelfiguur: De speler plaatst het spelfiguur van de voorraad op één van zijn lege landtegels naar keuze. De tegel kan niet verder tot ontwikkeling gebracht worden. Een schip mag alleen op een tegel aan zee worden geplaatst. De spelers die aan het eind van het spel de meeste kolonisten, schuren of schepen hebben, ontvangen extra overwinningspunten.
Aan het eind van de ronde ontvangt elke speler zijn basisinkomen. De niet gekozen kaarten/tegels uit de etalage worden uit het spel genomen. De biedfiches worden weer klaargelegd. De startspeler-steen gaat naar de volgende speler, die hiermee starspeler wordt. De volgende ronde begint.
De spelfiguren leveren extra voordeel: - Kolonist: De speler ontvangt een hoger inkomen aan het eind van een spelronde.
- Schuur: De speler mag een land-ontwikkelingskaart bewaren, om het in een volgende ronde te gebruiken.
- Schip: De speler met de meeste schepen mag de etalage uitbreiden met een extra tegel of kaart.
eind
Het spel eindigt zodra de startspeler de etalage niet meer op de door hem gekozen wijze kan vullen. De spelers tellen hun punten verkregen uit het tot ontwikkeling brengen van landtegels en het plaatsen van spelfiguren en de eventuele punten van de meerderheid in één van de spelfiguren. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
strategie
Houd de situatie op het spelbord goed in de gaten en kijk naar het aantal shilling dat je medespelers in bezit hebben. Aan de hand hiervan kan je inschatten welke tegels/kaarten uit de etalage ze willen verkrijgen en hoeveel ze hiervoor willen inzetten.
Door het handig plaatsen van landtegels op het spelbord, kun je ervoor zorgen dat je medespelers gelimiteerd worden in hun mogelijkheden en dat ze zelfs geen landtegels van een bepaalde soort meer kunnen plaatsen. Pas op dat dit jou niet overkomt!
Zorg ervoor dat je wel een goede lokatie hebt voor een spelfiguur, voordat je een kaart met dat spelfiguur kiest. Zo mag een schip alleen op een tegel aan zee worden geplaatst.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]