doosbestel Noorderwind bij bol.com

Noorderwind

Noorderwind

doosbestel Noorderwind bij bol.com

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
50 - 70

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

prijs
€ 32,-

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

Verzamel als eerste een bepaald aantal punten door goederen en piraten af te leveren. Verbeter ondertussen je schip en verdedig je tegen de piratenaanvallen.

materiaal

64 houten figuurtjes in de vorm van 16 bemanningsleden, piratenkapiteinen, zakken zout, zakken graan, wijn ( lees druiven), hout, en vis. 1 witte gebeurtenisdobbelsteen, 1 zwarte gevechtsdobbelsteen, 40 houten blokjes als winpunten in 4 kleuren, 16 kanonnen, 8 handelsbrieven, 24 zeetegels, 30 goudmunten van de waarde 1, 12 goudmunten van de waarde 5 en natuurlijk het 3D-schip. Het schip bestaat uit een kartonnen scheepsromp, een dek, tweedelig kraaiennest, mast en een zeil.

Schip van NoorderwindGraan, vis, zout, hout, wijn en andere onderdelen van Noorderwind

begin

Gelijk één van de leukste delen van het spel zit aan het begin. Het bouwen van je eigen schip. Vooral bij mannen worden alle jeugdherinneringen opnieuw beleefd. Een deel van het schip moet ook elke keer in elkaar gezet worden, omdat het anders gewoon niet in de doos past. Iedere speler begint het spel dus met een leeg schip in een eigen kleur met een eigen schipnaam, zoals de Sturmsinger of de Windsbraut. Verder krijgt iedere speler vijf goud, één handelsbrief, acht of tien overwinningspunten in de vorm van houten blokjes ( afhankelijk van het aantal spelers), vier lichtblauwe bemanningsleden en vier kanonnen. Één van de kanonnen mag je op je schip plaatsen.
Het spelbord plaats je aan de zijkant van de tafel. Uit de 24 zeetegels haal je de drie tegels met de havens, Norderkap, Trutzhavn en Olesand. De overige tegels schud je, en verdeel je in drie stapels. Aan elke stapel voeg je één van drie havens toe. Schud elke stapel en leg de dichte stapel met een bepaalde haven bij het deel van het spelbord met dezelfde havennaam.
Alle overige goudstukken, goederenstenen, handelsbrieven en de twee dobbelstenen leg je op tafel.

verloop

fotospelsituatie

Elke beurt bestaat uit drie stappen: ontvang één goudstuk als je geen goud in bezit hebt, pak vervolgens één of meerdere zeetegels van één stapel, en schud daarna deze stapel zeetegels opnieuw. De nadruk ligt dus op het stap voor stap opendraaien van de zeetegels. In andermans beurten kan je ook nog de handelsbrieven inzetten om een actie uit te voeren.
Als je een stapel hebt gekozen, mag je net zoveel tegels omdraaien als het nummer op je mast aangeeft. Je begint met vier. Je moet elke tegel eerst afhandelen voordat je de volgende tegel pakt.
De tegel die je pakt is een actietegel of een gebeurtenistegel. Deze zijn respectievelijk aangegeven met een A(actie) en E (Event). De actietegels bestaan dan nog uit handelsacties en overige acties.
Elke handelsactie geeft je een kans om iets te kopen of te verkopen, zoals goederen, bemanningsleden, kanonnen en een hogere stand van het zeil. Het plaatsen van een bemanningslid geeft je de rest van het spel een voordeel, zoals het bekijken en eventueel wegleggen van de bovenste kaart van de stapel. Met een hogere stand van je zeil, kan je verder varen. Dit betekent dat je een extra tegel van de stapel mag pakken. Als een andere speler een handelsactie uitvoert mag jij ook deze actie uitvoeren, als je een handelsbrief inlevert.
De twee overige acties zijn het vinden van een verlaten schip ( ontvang twee goudstukken) en het binnenvaren van één van de drie havens. Wanneer je een haven binnenvaart kan je het contract uitvoeren van de desbetreffende haven. Van onder naar boven kan je op het spelbord deze contracten zien. Je levert bijvoorbeeld een goud, een grondstof of een piratenkaptein.
Als je een gebeurtenistegel pakt moet je de witte gebeeurtenisdobbelsteen gooien. Gooi je een gouden teken, dan ontvang je één goud en speel je verder. Als je één, twee of drie doodshoofden gooit, dan wordt je aangevallen door de piraten. Je kan ze ontlopen door één goudstuk te betalen, zodat je verder kan met je beurt. Je kan de piraten ook bevechten. Per kanon op je schip (maximaal vier) mag je één keer gooien met de zwarte gevechtsdobbelsteen. Met die dobbelsteen kan je nul, één of twee voltreffers schieten. Je moet minimaal zoveel voltreffers hebben als het aantal doodshoofden op de witte dobbelsteen om te winnen. Als je wint stop je een piratenkapitein in de gevangenis van je schip. Zit je gevangenis vol, dan krijg één goudstuk. Verlies je het gevecht met de piraten, dan is je beurt direct voorbij.

eind

In Noorderwind kan je op vier manieren punten verdienen. Per geleverd contract plaats je één overwinningspuntblokje op die plek op het spelbord. Heb je als enige de meeste contracten uitgevoerd in een haven, dan heb je ook een punt. Heb je in elke haven minimaal één contract uitgevoerd, dan verdien je ook een punt. Ook kan je een punt verdienen als je alle vier je bemanningsleden hebt ingezet. Wie als eerste tien (twee en drie spelers) of acht (vier spelers) heeft verzameld, heeft direct gewonnen.

positief

  • Je hebt al de grootste lol met het opbouwen van het schip van Noorderwind.
  • Het spel is geen zwaar strategisch spel, maar is vanwege de opzet en thema ook leuk voor de doorgewinterde bordspellenspeler.
  • De onderdelen zijn van stevig karton. Het kan dan ook geen kwaad om het schip telkens in en uit elkaar te halen.
  • Het gebeurt niet altijd dat het spelprincipe, de onderdelen en het thema goed bijelkaar passen. Deze keer is het een geslaagde combinatie.

negatief

  • Het spel is lekker vlot, maar het schudden van de zeetegels onderbreekt het spel een beetje. Als volgende speler wil je graag verder, maar je moet even geduldig wachten als je dezelfde stapel wilt gebruiken als je voorganger.

strategie

Het spel is niet heel zwaar tactisch of strategisch spel. Het tempo en de uitwerking van het spel maken het leuk. Je kan in Noorderwind wel voordeel behalen als je gaat onthouden in welke stapel welke zeetegels zitten.

waardering van andere sites

AnderSpel8 / 9
56789
vlaams spellenarchief3 / 4
234
hall90004 / 6
345
spieletest7 / 10
5678910
hall9000 (bezoekers)4 / 6
345
spielephase3 / 6
3456

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

algemeen

Tip: Als je het bordspel Noorderwind koopt, koop dan gelijk de soundtrack van the Pirates of the Caribean. Deze muziek op de achtergrond verhoogt de spelsfeer.
Het spel is bedacht door Klaus Teuber, de maker van De kolonisten van Catan.
Deze recensie is gebaseerd op de Duitse versie van het spel Noorderwind, oftewel Norderwind.

feitjes

verwijzingen

999Games
Kosmos
Z-Man Games