doos

Notre Dame

Notre Dame

doos

aantal spelers

spelers
2 - 5

speelduur

duur
45 - 60

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
negen

intro

De spelers proberen door het tactisch kiezen en uitspelen van actiekaarten, hun invloedsstenen zo gunstig mogelijk in hun stadswijk te plaatsen. Aan het eind van elke ronde kunnen de spelers een persoon omkopen, om zo extra gunsten te verkrijgen. Maar pas op voor de rattenplaag!

materiaal

3 kaartjes Notre Dame, 15 personenkaarten (6 bruine en 9 grijze), 1 startspelerfiguur (klokkenluider), 25 munten, 84 puntenfiches en voor elke speler: 1 stadswijk, 1 zwarte rattensteen en 1 set aktiekaarten, 1 vertrouweling, 4 boodschappen & 1 koets in zijn spelerskleur

parkkathedraalkoetshuismedicusbisschopboodschappen

begin

Elke speler ontvangt een identieke stadswijk, die in acht 'taartpunten' is verdeeld. In elke 'taartpunt' staat een prominent gebouw: een bank, een kloosterschool, een hospitaal etc. De speler plaatst zijn koets op het grote plein. De vier boodschappen komen op de vier kleine pleinen. De zwarte rattensteen komt in de haven op veld 0.
Elke speler ontvangt drie munten en een gelijke set aktiekaarten, een vertrouweling en 4 blokjes in zijn spelerskleur. De bruine en grijze personenkaarten worden geschud en als twee gedekte trekstapel neergelegd.

verloop

Notre Dame wordt gespeeld in de richting van de klok. Het spel verloopt over verschillende ronden waarin de volgende fases in vaste volgorde worden doorlopen:

  1. Personenkaarten opendraaien: De twee bovenste bruine personenkaarten en de bovenste grijze personenkaart worden open neergelegd. Aan het eind van de ronde kan elke speler een persoon omkopen om extra gunsten te ontvangen.
  2. Actiekaarten uitkiezen: Elke speler neemt de bovenste drie actiekaarten van zijn set in zijn hand en kiest er één uit. De twee niet gekozen kaarten geeft hij door aan zijn linkerbuurman, die er één uitkiest en de andere kaart doorgeeft aan zijn linkerbuurman. Nu heeft iedere speler drie kaarten in zijn hand.
  3. Actiekaarten uitspelen: Te beginnen met de startspeler kiezen de spelers om de beurt een actiekaart uit hun hand en voeren de bijbehorende actie uit, tot elke speler twee acties heeft uitgevoerd. De derde en laatste actiekaart wordt ongespeeld terzijde gelegd.
  4. Persoon omkopen: Elke speler mag door het betalen van een munt één persoon omkopen en de bijbehorende gunst uitvoeren.
  5. Epidemiegraad bepalen: de ratten afgebeeld aan de onderkant van de openliggende personenkaarten worden geteld. Elke speler plaatst zijn rattensteen net zoveel velden verder. Voor elk blokje in zijn hospitaal zet hij zijn rattensteen één veld terug. Als zijn rattensteen hoger dan veld 9 staat, moet de speler twee prestigepunten inleveren en een blokje uit zijn stadswijk in de algemene voorraad terugleggen.
Nu start de volgende ronde.
Actiekaarten uitspelen: Een speler kan bijvoorbeeld de actiekaart Bank uitspelen. Hij plaatst een blokje uit zijn voorraad in de bank van zijn stadswijk. Hij ontvangt net zoveel munten van de voorraad als er blokjes in de bank aanwezig zijn. Volgens hetzelfde principe levert de Kloosterschool nieuwe blokjes op en de Residentie prestigepunten.
Met de actie Koetshuis plaatst de speler een blokje in het koetshuis en verplaatst hij zijn koets maximaal net zoveel pleinen (eigen en/of vreemde) verder als er blokjes in zijn koetshuis zijn. Als op het plein waarop zijn koets eindigt, een boodschap ligt, mag de speler de boodschap nemen en onmiddellijk uitvoeren.
Met de kaart Kathedraal plaatst de speler een blokje in de kathedraal. Hij moet nu minstens één munt betalen en ontvangt hiervoor één prestigepunt.
Persoon omkopen: Bijvoorbeeld: Als een speler de bisschop omkoopt, plaatst hij een blokje in zijn spelerskleur uit de algemene voorraad in een 'taartpunt' naar keuze, waarna hij de actie die hierbij hoort, uitvoert.
Na elke derde ronde wordt de kathedraal gewaardeerd. Afhankelijk van het aantal spelers ontvangen de spelers voor elk blokje in de kathedraal een aantal prestigepunten. De blokjes uit de kathedraal komen terug in de algemene voorraad. Elke speler ontvangt zijn actiekaarten terug en deze worden weer op een gedekte trekstapel klaargelegd. Ook de bruine personenkaarten komen weer op een gedekte trekstapel.

eind

Het spel eindigt na de 9e ronde. De speler met de meeste prestigepunten is de winnaar van het spel.

positief

  • Het spelmateriaal is prima verzorgd. De verschillende symbolen zijn al snel duidelijk: is de 'taartpunt' omringd door stralen, dan mag je de bijbehorende actie uitvoeren (bijvoorbeeld bij het omkopen van de bisschop).
  • De spelregels lijken ingewikkeld: al die verschillende actiekaarten en personenkaarten en wat betekenen die symbolen? Maar na een paar ronden valt alles op z'n plek. De personenkaarten die deze ronde kunnen worden omgekocht, liggen open. Je kunt dus per ronde even nazoeken welke actie hier bij hoort.
  • Het spel duurt aangenaam kort. Je ziet het einde komen. Je hebt na elk spel het gevoel dat je het de volgende keer beter zult doen. Tijd voor revanche?

negatief

  • Je bent natuurlijk afhankelijk van de kaarten die je zelf trekt en welke kaarten je van je medespelers toegespeeld krijgt. Je moet je strategie een beetje afstemmen op de strategie die de speler voor je heeft gekozen. Gaat hij voor het Hospitaal? Richt je dan zelf op het Park of het Koetshuis.
  • Aan het eind van het spel gaat het om het aantal prestigepunten dat je hebt verzameld. Als je meer punten kunt krijgen door je even niet te richten op het vermijden van een epidemie, aarzel dan niet om de ratten even links te laten liggen en die laatste punten te pakken!
  • Het helpt als je een beetje kunt onthouden welke kaarten nog in je stapel liggen en welke personenkaarten je deze ronde nog kunt verwachten. Spelers die het spel al een aantal keer hebben gespeeld, zijn hier zeker in het voordeel.

waardering van andere sites

AnderSpel9 / 9
56789
spieletest10 / 10
5678910
goodgameguide9 / 9
56789
hall90005½ / 6
345
truus en truus9 / 9½
6789
boardgamegeek7½ / 8
67
spielephase5 / 6
3456
spellengek (Peter Hein)4 / 5
2345
spellenclub139 / 10
789
kulkmanns gamebox8 / 10
456789
hall9000 (bezoekers)5 / 6
345
jeux 2 rody4 / 5
345

gemiddeld9 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 9.Dat is de hoogste waardering die AnderSpel geeft. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen ook een 9 hebben. Er zijn geen lege blokjes aan het eind van de balk, dus er zijn geen spellen die een hogere waardering hebben!]

feitjes

weetjes

17-09-2007 itemNotre Dame bereikt de tweede plaats bij de Deutscher Spiele Preis-verkiezing 2007.
15-08-2007 itemNotre Dame is genomineerd voor de International Gamers Awards 2007 in de categorie General Strategy Games - Multi-Player.
20-05-2007 itemNotre Dame staat op de Empfehlungsliste van de Spiel des Jahres-verkiezing 2007.
01-02-2007 itemAlea Spiele presenteert Notre Dame op Spielwarenmesse 2007 in Nürnberg.

verwijzingen

Alea Spiele
Rio Grande Games
Filosofia Editions