doos

Nottingham

Nottingham

doos

aantal spelers

spelers
3 - 7

speelduur

duur
30 - 45

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers zijn hulpsheriffs in het graafschap Nottingham. Ze proberen in de gunst te komen bij de sheriff door veel goud en goederen te verzamelen. De sheriff heeft namelijk veel geld nodig om zich in te kopen voor een volgende ambtstermijn. Dat gaat er dus niet altijd even eerlijk aan toe!

materiaal

110 kaarten (onderverdeeld in 84 aktiekaarten, 13 hinderlaagkaarten en 8 opdrachtkaarten), 1 spelbord met loopspoor, 1 sheriff en voor elke speler: 1 spelfiguur in zijn spelerskleur

AktiekaartAktiekaartAktiekaartOpdrachtkaartHinderlaagkaartHinderlaagkaart

begin

De hinderlaagkaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Ook de aktiekaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Elke speler ontvangt 3 aktiekaarten in zijn hand. Elk van de 7 verschillende soorten aktiekaarten toont onderaan een aktie en bovenaan een bijbehorend voorwerp en een waarde. Zo heeft de kaart met de aktie 'beroving' altijd waarde 10 en als voorwerp parels.
De 8 opdrachtkaarten worden open neergelegd. Een opdrachtkaart toont een opdracht en een waarde. Elke opdracht komt twee keer voor.
Elke speler ontvangt een spelfiguur om zijn spelerkleur mee aan te geven. De zwarte spelfiguur is de sheriff. Hij wordt op het startveld van het spelbord geplaatst. Dit stelt het graafschap Nottingham voor.

verloop

fotospelsituatie

Nottingham wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt draait de speler de bovenste aktiekaart open. Hij kan kiezen:

  1. Aktie uitvoeren: De speler voert de afgebeelde aktie uit. Bijvoorbeeld de aktiekaart 'beroving': de speler bekijkt de handkaarten van een speler naar keuze en kiest één kaart uit en neemt deze in zijn hand. De beroofde speler ontvangt in ruil de opengedraaide aktiekaart.
  2. Kaart op handen nemen: De speler neemt de opengedraaide aktiekaart op handen. Hij kan deze nu of later omzetten in overwinningspunten.
Vervolgens gaat de beurt naar de volgende speler.

Eenmaal tijdens zijn beurt, mag de speler kaarten uit zijn hand omzetten in overwinningspunten door drie of meer dezelfde voorwerpen uit zijn hand te spelen (bijvoorbeeld: 3 kaarten met parels) of een opdracht van een opdrachtkaart te vervullen (bijvoorbeeld: van elk voorwerp één kaart afleggen). Elke opdracht kan door maximaal twee spelers worden vervuld. Zolang slechts één speler de opdracht heeft vervuld, is de opdrachtkaart meer punten waard dan wanneer twee spelers deze opdracht hebben vervuld. Elke keer als een speler kaarten in overwinningspunten omzet, wordt de sheriff een veld verder geplaatst. Elk veld toont een waarde. Elke speler die nu net zoveel of minder kaarten op handen heeft, ontvangt een aktiekaart van de trekstapel in zijn hand.

Hinderlaag: Een speler draait de aktiekaart 'hinderlaag' open en kiest ervoor de aktie uit te voeren. Hij trekt twee hinderlaagkaarten van de trekstapel en kiest er één uit. De niet-gekozen kaart komt onderop de stapel terug. Hij legt de gekozen hinderlaagkaart gedekt voor zich neer, met de aktiekaart 'hinderlaag' eronder. De hinderlaagkaart kan een kleur van een speler aangeven, of twee voorwerpen.
De speler kan de hinderlaagkaart activeren zodra een medespeler drie of meer kaarten omruilt tegen overwinningspunten. Bijvoorbeeld: de hinderlaagkaart toont parels en edelstenen. De speler kan deze kaart activeren zodra een medespeler drie of meer parels of edelstenen omruilt voor punten. De speler ontvangt één van die kaarten in zijn hand. De medespeler ontvangt de aktiekaart 'hinderlaag', die onder de hinderlaagkaart lag. Als de speler nu minder dan drie parel- of edelsteenkaarten voor zich heeft liggen, kan hij deze niet in punten omzetten. Hij moet de kaarten weer op hand nemen en het later nogmaals proberen.

eind

Het spel eindigt als de sheriff weer terug komt in de stad of als alle opdrachten zijn vervuld. De speler met de meeste overwinningspunten is de winnaar van het spel.

positief

  • De regels zijn simpel en snel uitgelegd. Je hebt echter wat meer tijd nodig om de verschillende akties te herkennen. Er zijn diverse varianten van stelen, roven of afpakken!
  • Elke beurt sta je weer voor de keuze: ga je voor de aktie of voor het voorwerp? Als je een beetje kan onthouden welke kaarten je medespelers op handen hebben, weet je of je kans maakt een bepaalde kaart bij hen aan te treffen.
  • Een beroving door een medespeler klinkt erger dan het is: je krijgt er altijd een kaart voor terug!

negatief

  • Het thema komt niet verder dan de titel van het spel en de afbeeldingen op de kaarten. En waar is Robin Hood gebleven?
  • Het spel wordt op den duur wel wat eentonig. Je moet er een beetje de vaart inhouden, anders duurt het allemaal wel heel lang!
  • Met het vervullen van opdrachten zijn veel punten te verdienen. Maar je hebt dan wel meer kaarten in je hand, waardoor je de extra kaart misloopt als de sheriff wordt verplaatst.

waardering van andere sites

spieletest9 / 10
5678910
goodgameguide8 / 9
56789
AnderSpel7 / 9
56789
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
vlaams spellenarchief3 / 4
234
hall90004 / 6
345
spielephase4 / 6
3456
boardgamegeek6 / 8
67

gemiddeld6 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

algemeen

De spelregels zijn bijgeleverd in het Duits, Engels en Frans.

feitjes

weetjes

16-10-2006 itemNottingham bereikt de derde plaats bij de à la carte; Bestes Kartenspiel Fairplay-verkiezing 2006.
02-02-2006 itemAbacus Spiele presenteert Nottingham op Spielwarenmesse 2006 in Nürnberg.

verwijzingen

Abacus Spiele