materiaal
spelbord, 88 landschapsfiches, 54 kaarten, 62 waarderingsfiches, 5 rangkaarten en voor elke speler: 20 kamelen en 4 spelfiguren in zijn spelerskleur










spelers
3 - 5
duur
45 - 60
leeftijd
10+
type
bordspel
niet in de winkel
verkrijgbaar
waardering
zeven
De spelers proberen door handig bieden en taktisch plaatsen van landschappen zo groot mogelijke groepen met hun stamhoofden te bezetten. Maar let op: zonder bronnen is je oase niets waard!
spelbord, 88 landschapsfiches, 54 kaarten, 62 waarderingsfiches, 5 rangkaarten en voor elke speler: 20 kamelen en 4 spelfiguren in zijn spelerskleur
Het spelbord toont de Gobi-woestijn. Een Y-vormig pad verdeelt de woestijn in drie gebieden. Elk gebied is onderveeld in velden die steppe, oase of steenhopen voorstellen. Op deze velden plaatsen de spelers in de loop van het spel de verschillende landschapsfiches. Op het pad is plaats voor de kamelenkaravanen.
Elke speler ontvangt 20 kamelen en 4 spelfiguren (=stamhoofden) in zijn spelerskleur. De kaarten worden geschud en elke speler ontvangt 5 kaarten, die hij ongezien in een gedekte stapel voor zich neerlegt. Elke kaart toont een mogelijke aktie.
De ronde rangkaarten worden gedekt geschud en elke speler ontvangt één rangkaart. Elke rangkaart toont een waarde van 1 - 5, waarbij rangkaart 1 de hoogste in rang is.
Het spel verloopt over verschillende ronden, die elk zijn onderverdeeld in twee fasen: een biedfase en een legfase.
Biedfase: De speler met de hoogste rang draait de bovenste kaart van zijn stapel open neer. Als hij wil, mag hij nog een tweede of derde kaart open neer leggen. Deze openliggende kaarten vormen zijn aanbod. Naarmate de speler meer kaarten open neerlegt, ontvangt hij minder nieuwe kaarten van de trekstapel. Nieuw ontvangen kaarten worden steeds ongezien onderop zijn stapel geplaatst. Nu gaat de beurt naar de speler lager in rang, tot alle spelers één of meer kaarten open hebben neergelegd. De speler met de hoogste rang kiest als eerste een aanbod van een medespeler en geeft hem zijn rangkaart. Nu gaat de beurt naar de speler lager in rang, tot alle spelers een aanbod hebben gekozen. Alleen de laatste speler kan zijn eigen aanbod houden!
Legfase: De speler die nu de hoogste rangkaart heeft, voert als eerste de akties op de kaart(en) van zijn gekozen aanbod uit. Hij mag als bonus een extra kameel plaatsen of een landschapsfiche naar keuze. De volgende akties staan op de kaarten afgebeeld:
Het spel eindigt na de ronde waarin het laatste fiche van één van de soorten landschapsfiches op het spelbord wordt geplaatst of als het laatste veld op het kamelenpad wordt bezet. Elke speler telt zijn punten: het aantal kamelen van zijn grootste groep aaneengesloten kamelen wordt vermenigvuldigd met het aantal kamelenkwastjes dat hij bezit. Het aantal landschapsfiches van de groepen waar hij een stamhoofd heeft staan, wordt vermenigvuldigd met het aantal bijbehorende waarderingsfiches: steppen horen bij paarden, oases bij bronnen en steenhopen bij heilige stenen. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
spieletest | 10 / 10 |
| ||||||||||
speelduivel | 5 / 6 |
| ||||||||||
spielephase | 5 / 6 |
| ||||||||||
spellengek (wendy) | 4 / 5 |
| ||||||||||
spieleteufel | 8 / 10 |
| ||||||||||
boardgamegeek | 6½ / 8 |
| ||||||||||
![]() | 7 / 9 |
| ||||||||||
hall9000 (bezoekers) | 4½ / 6 |
| ||||||||||
spelwereld | 6½ / 8 |
| ||||||||||
vlaams spellenarchief | 3 / 4 |
| ||||||||||
hall9000 | 4 / 6 |
| ||||||||||
gemiddeld | 7 / 10 |
|
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
22-05-2004 | ![]() ![]() | Oase staat op de Empfehlungsliste van de Spiel des Jahres-verkiezing 2004. |
05-02-2004 | ![]() ![]() | Schmidt Spiele presenteert Oase op Spielwarenmesse 2004 in Nürnberg. |