intro
De spelers bouwen samen aan een Middeleeuws landschap en proberen punten te verzamelen door het uitbouwen van grasland, zeeën en bergen.
materiaal
84 landtegels waaronder 1 starttegel, 1 scorebord en voor elke speler: 5 horigen en 1 overzichtskaart in zijn spelerskleur
begin
De landschapstegels worden gedekt neergelegd, de startkaart wordt open neergelegd. Elke speler kiest een kleur en zet een speelstuk op de waarderingstabel waarmee tijdens het spel de stand wordt bijgehouden. De spelers spelen kloksgewijs.
verloop
In zijn beurt neemt een speler een tegel van de gedekte stapel en plaatst deze passend, met minstens één zijde aan de reeds open liggende tegel(s). De tegels tonen grasland, bergen en zee. Op sommige tegels met grasland en bergen staat een stad afgebeeld. Gaande het spel ontstaat zo een plattegrond van de wijde wereld rondom Carcassonne: Carcassonne Overzee.
In zijn beurt moet de speler kiezen:
- De speler zet een speelstuk van zijn voorraad op de zojuist geplaatste tegel.
- De speler neemt een speelstuk van het speelveld terug op voorraad.
- De speler past.
Ad 1. De speler plaatst een speelstuk op: - Grasland: het speelstuk is een boer
- Zee: het speelstuk is een zeeman
- Gebergte: het speelstuk is een herder
Hierbij geldt: op een aaneengesloten gras-, zee-, of berggedeelte mag geen tweede speelstuk worden geplaatst.
Ad 2. Speelstuk terugnemen:
De speler neemt een speelstuk terug op voorraad en scoort punten voor het gebied waarin het speelstuk stond. Het maakt hierbij niet uit of er in het gebied andere speelstukken achterblijven. Voor afgeronde gebieden ontvangt de speler meer punten dan voor gebieden die nog niet zijn afgerond. - Grasland: per tegel 1 resp. 2 punten.
- Zee: per havenstad 1 punt resp. 1 punt per havenstad en 1 punt per tegel.
- Gebergte: per stad in de bergen en in aangrenzend grasland 1 punt resp. 2 punten. Let op: ook als het gebergte is afgerond, kan de waarde nog stijgen als in het aangrenzende grasland nog steden worden aangelegd.
Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
eind
Het spel eindigt wanneer de landschapstegels op zijn. De spelstukken die nog op het speelveld staan, worden gewaardeerd. Let op: ook alle gebieden die wel zijn afgerond, worden als niet afgerond beschouwd. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
algemeen
Het spel vertoont grote overeenkomsten met Carcassonne. De spellen kunnen echter niet samengevoegd worden. Het zijn twee afzonderlijk spellen.