intro
De spelers proberen door het handig inkopen van gebouwen en vaklieden zoveel mogelijk prestige in de stad van St. Petersburg te verkrijgen.
materiaal
1 spelbord, veel roebels, 120 kaarten, 4 startsymbolen, 4 startspelerskaarten en voor elke speler: 2 spelstukken in zijn spelerskleur.
begin
De kaarten van elke categorie (ambachtslieden, gebouwen, edellieden en ruilkaarten) worden afzonderlijk geschud en als gedekte trekstapels op de daarvoor bestemde vakken op het spelbord geplaatst. Elke kaart toont linksboven de prijs en onderaan staat aangegeven hoeveel punten en/of geld de kaart bij een telling opbrengt.
Elke speler ontvangt 25 Roebel. Het overige geld wordt op voorraad gelgd.
De startspelerkaarten worden geschud en over de spelers verdeeld. Het symbool op deze kaart geeft aan in welke fase van het spel de speler de startspeler is.
verloop
Het spel wordt gespeeld over verschillende rondes die volgens een vast patroon van vier opeenvolgende fasen verlopen:
- ambachtslieden;
- gebouwen;
- edellieden;
- ruilkaarten.
Elke fase verloopt op dezelfde wijze: eerst worden de lege plekken op de bovenste rij gevuld met kaarten behorend bij deze fase. Vervolgens voeren de spelers om de beurt een actie uit, tot alle spelers na elkaar hebben gepast. In zijn beurt mag de speler één van de volgende akties kiezen: - een kaart uit de bovenste of onderste rij kopen en open voor zich leggen.
- een kaart uit de bovenste of onderste rij kostenloos in de hand nemen.
- een kaart uit zijn hand tegen betaling open voor zich neerleggen.
Als alle spelers hebben gepast, volgt een telling: elke speler ontvangt punten en/of geld voor zijn openliggende kaarten. Alleen de kaarten die behoren bij de afgeronde fase worden geteld! In de vierde fase (ruilkaarten) vindt geen telling plaats.
Na de laatste fase worden alle kaarten van de onderste rij uit het spel genomen en alle kaarten van de bovenste rij worden in de onderste rij geplaatst. Vervolgens worden de startspelersymbolen doorgegeven aan de linkerbuurman en een nieuwe ronde begint.
eind
Als de laatste kaart van een categorie op het spelbord wordt gelegd, wordt de lopende ronde nog uitgespeeld. Na de laatste fase volgt de eindtelling. De spelers ontvangen punten voor hun geld en punten voor de gespeelde edellieden. Meer verschillende edellieden levert meer punten op. Strafpunten worden verkregen voor de kaart(en) die de speler nog op hand heeft. De speler met de hoogste score wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met het meeste geld.
strategie
In het begin van het spel is het zaak kaarten te verkrijgen die geld opleveren. Later in het spel heb je dit geld hard nodig om gebouwen en edellieden aan te schaffen, die je de punten gaan opleveren.
Houd goed in de gaten in welke fase je deze ronde de startspeler bent. Je hebt dan de eerste keus uit de openliggende kaarten, dus zorg ervoor dat er dan ook minstens één nieuwe kaart in de rij kan worden gelegd. Gelukkig kan je in geval van geldnood een kaart op handen nemen.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
algemeen
Op de site van Hans im Glück kan je nalezen hoe de naam Michael Tummelhofer op het spel is terecht gekomen. Het is een pseudoniem voor Bernd Brunnhofer, en samengesteld uit de namen van Jay Tummelson (Rio Grande Games), Michael Bruinsma (999 Games) en Bernd Brunnhofer (Hans im Glück) .
uitbreiding
De laatste uitgave van jaargang 2005 van het tijdschrift Spielbox bevat als extraatje een uitbreiding voor Sankt Petersburg. De uitbreidingsset bevat 12 nieuwe kaarten: 3 gewone kaarten en 9 aktiekaarten.