materiaal
spelbord, 54 kaarten in vier verschillende kleuren, en voor elke speler: twee spelfiguren in zijn spelerskleur, met opzetstuk.






De spelers proberen ieder voor zich zo snel mogelijk met twee spelfiguren in het clubhuis te komen. Onderweg halen ze allerlei streken uit waarmee ze elkaar aardig dwars kunnen zitten.
spelbord, 54 kaarten in vier verschillende kleuren, en voor elke speler: twee spelfiguren in zijn spelerskleur, met opzetstuk.






Het spelbord toont een spoor vanaf het startveld naar het clubhuis. Op sommige velden op het spoor staat een zwarte hand afgebeeld.
Iedere speler zet zijn twee spelfiguren op het startveld. De kaarten worden geschud en elke speler ontvangt gedekt drie kaarten in zijn hand. De overige kaarten worden gedekt op een trekstapel neergelegd.
Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok. De jongste speler begint.

In zijn beurt kijkt de speler of hij een kaart op hand heeft, die in kleur, waarde of symbool overeenkomt met de bovenste kaart van de aflegstapel. Is dat niet het geval, dan trekt de speler de bovenste kaart van de trekstapel en de beurt gaat naar de volgende speler. Als de speler wel een kaart kan spelen, dan legt hij deze op de aflegstapel en voert de afgebeelde aktie uit.
Heeft de kaart een waarde, dan kiest de speler één van zijn spelfiguren en verplaatst deze net zoveel velden in de richting van het clubhuis als het nummer dat op de kaart staat vermeld. Komt de spelfiguur op een veld waar een enkele spelfiguur van een andere speler staat, dan wordt dit spelstuk geslagen. Het moet teruglopen naar het eerstvolgende lege veld met een zwarte hand. Komt de spelfiguur langs een veld met de andere spelfiguur van deze speler, dan komt de geslagen figuur op dit veld te staan. Twee figuren van dezelfde speler zijn veilig: ze kunnen niet geslagen worden! Hier mag ook geen spelstuk naast worden geplaatst.
Als de uitgespeelde kaart een speciaal symbool vertoont, mag de speler de overeenkomstige aktie uitvoeren:
De speler die het eerst zijn twee spelfiguren in het clubhuis heeft, is de winnaar van het spel.
| spellenhoek | 5 / 5 |
| ||||||||
![]() | 8 / 9 |
| ||||||||
| gemiddeld | 9 / 10 |
| ||||||||
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
Het thema van het spel is ontleend aan de bekende deugniet Pietje Bell uit de boeken van Chris van Abkoude.