materiaal
1 spelbord en voor elke speler: 15 knikkers in zijn spelerskleur

De spelers bouwen samen een piramide met hun knikkers. Door slim te spelen kunnen ze knikkers uitsparen. De speler die zijn knikker op de top plaatst, is de winnaar van het spel.
1 spelbord en voor elke speler: 15 knikkers in zijn spelerskleur

De ene speler ontvangt 15 lichtgekleurde knikkers. De andere speler ontvangt 15 donkergekleurde knikkers.
Het spelbord toont een rooster bestaande uit 4×4 uitsparingen. Hierop wordt in de loop van het spel een piramide gebouwd.

Om de beurt plaatsen de spelers één eigen knikker op het spelbord.
Als 4 knikkers een 2×2 vierkant op hetzelfde spelniveau vormen, kan een speler hier in zijn volgende beurt een knikker bovenop plaatsen. De eerste knikker die een speler op een vierkant plaatst, komt uit zijn eigen voorraad. Elke volgende keer kan de speler een reeds geplaatste eigen knikker van het spelbord nemen en deze op een vierkant plaatsen. De weggenomen knikker moet wel een vrijliggende knikker zijn; dat wil zeggen: op deze knikker mogen geen andere knikkers liggen.
Als een speler een vierkant vormt die bestaat uit 4 eigen knikkers, mag hij meteen één of twee eigen knikkers naar keuze van het spelbord wegnemen en weer op voorraad nemen. De weggenomen knikkers moeten ook vrijliggende knikkers zijn en kunnen deel uitmaken van het betreffende vierkant.
Het spel eindigt als een speler in zijn beurt geen knikker kan plaatsen. Dit is het geval als hij geen knikkers meer op voorraad heeft en ook geen vrijliggende eigen knikker kan wegnemen om op een vierkant te plaatsen. De andere speler is de winnaar van het spel.
| spieletest | 9 / 10 |
| ||||||||||
| vlaams spellenarchief | 3 / 4 |
| ||||||||||
| spielephase | 4 / 6 |
| ||||||||||
| boardgamegeek | 6 / 8 |
| ||||||||||
| speelduivel | 3 / 6 |
| ||||||||||
![]() | 6 / 9 |
| ||||||||||
| gemiddeld | 5 / 10 |
| ||||||||||
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]



| 04-1994 | ![]() ![]() | Pyraos is winnaar van de Mensa Select-verkiezing 1994. |