intro
De spelers proberen door het handig aanleggen en bedekken van kaarten zoveel mogelijk punten te scoren en te voorkomen dat dat hun medespeler lukt. Maar pas op: als er aan het eind van je beurt drie ratten zichtbaar zijn, verlies je so wie so!
materiaal
43 kaarten met specerijen en ratten, 15 grijze en 15 gele houten schijven.
begin
De startkaart wordt open in het midden van het speelveld klaargelegd. De overige kaarten worden gedekt neergelegd. Elke kaart toont drie kisten. Sommige kisten bevatten een specerij, andere een rat of de kist is leeg. De specerijen en ratten zijn er in twee kleuren: de ene speler scoort punten met de rode inhoud van de kisten, de andere speler scoort met groen.
verloop
De spelers zijn om en om aan de beurt. In zijn beurt draait de speler twee kaarten open (uitgezonderd de eerste speler: deze mag slechts één kaart opendraaien). De speler legt de kaarten één voor één op het speelveld neer. De speler mag zelf weten welke kaart hij eerst plaatst.
Bij het plaatsen van een kaart moeten de volgende regels in acht worden genomen:
- De kaart moet met minstens één kist grenzen aan een reeds geplaatste kaart.
- De kaart mag boven op reeds geplaatste kaarten worden gelegd. Hierbij moet elke kist op de geplaatste kaart op een reeds eerder geplaatste kist liggen.
- De kaart mag niet precies één eerder geplaatste kaart bedekken.
Na elke nieuw geplaatste kaart volgt een waardering: als door het plaatsen van de kaart een groep van gelijke specerijen is ontstaan of wordt veranderd, ontvangt de speler punten: een groep van twee gelijke specerijen levert 1 punt op, een groep van drie of meer gelijke specerijen levert 2 punten op. Het maakt hierbij niet uit of de specerijen op hetzelfde niveau liggen. De ene speler scoort punten met de rode specerijen, de andere speler scoort met groen. Een speler kan dus ook punten krijgen in de beurt van zijn medespeler!
eind
Het spel eindigt voortijdig als een het eind van een beurt van een speler drie ratten in zijn spelerskleur zichtbaar zijn. Zijn medespeler is dan de winnaar van het spel. Anders eindigt het spel na het plaatsen van de laatste kaart. Nu volgt de eindwaardering: alle zichtbare specerijen worden nogmaals gewaardeerd. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
algemeen
Het spel is een herziene uitgave van het spel: Dschunke, das Legespiel. Dit spel is te downloaden van de site van Michael Schacht. Met wat geduld knutsel je zo je eigen exemplaar in elkaar.