doos

Der Verrückte Räuber

Der Verrückte Räuber

doos

aantal spelers

spelers
3 - 6

speelduur

duur
25 - 30

leeftijd

leeftijd
5+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

prijs
18,-

waardering van AnderSpel

waardering
vijf

intro

De rover is er met de buit vandoor. De spelers kruipen in de huid van opsporingspolitie en proberen de rover te lokaliseren. Als dank hiervoor ontvangen ze een gedeelte van de buit.

materiaal

spelbord, 1 verstopplaats, 1 rover, 1 speciale dobbelsteen, 1 opsporingsleider-kaart, 50 buitkaarten met waarde 1, 2 of 3 en voor elke speler: 1 set van 6 opsporingskaarten in zijn spelerskleur.

opsporingskaart-grotopsporingskaart-meeropsporingskaart-egelopsporingskaart-zwijnbuitkaart-achterkantbuitkaart

begin

Het spelbord toont een bos, bestaande uit een rooster van 7×7 velden. De rover wordt op het middelste veld geplaatst. De kunststof bergplaats van de rover heeft een grootte van 3×3 velden.
Eén speler wordt opsporingsleider en ontvangt de bijbehorende kaart. Hij zet de bergplaats over de rover op het spelbord en verplaatst de bergplaats zesmaal één veld opzij, horizontaal of vertikaal. De bergplaats kan natuurlijk niet over de rand van het spelbord heen. Aan de binnenkant van de bergplaats zijn wandjes aanwezig, dus soms verschuift de rover mee en soms blijft hij staan. Aan de bovenkant van de bergplaats is te zien waar de wanden zich bevinden. Dit is de startopstelling.
Elke speler ontvangt een set van zes opsporingskaarten in zijn spelerskleur. De set is onderverdeeld in drie dierkaarten (egel, eekhoorn, wildzwijn) en drie plaatskaarten (ruïne, grot, meertje). Een combinatie van een dier en een plaats geeft de coördinaten van één veld op het spelbord aan. Eigenlijk meer dan één veld, maar onder de bergplaats van de rover is slechts één veld met deze dier/plaats-combinatie waar de rover zich kan bevinden.

verloop

Der Verrückte Räuber wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt werpt de speler de dobbelsteen:

  • Getal: de speler moet de bergplaats net zovaak verplaatsen (horizontaal of vertikaal) als de dobbelsteen aangeeft.
  • Pijl: de speler moet het spelbord een kwartslag in de richting van de klok draaien.
  • Politie-insigne: de speler wordt de opsporingsleider en de zoektocht begint.
Zoektocht: De opsporingsleider moet met zijn opsporingskaarten aangeven op welk veld hij denkt dat de rover zich bevindt. Hij mag de hulp van een medespeler inroepen, die hem op verzoek een dier- of plaatskaart geeft. De overige spelers mogen ook een dier/plaats-combinatie voor zich neerleggen, maar zijn dat niet verplicht. De kaarten worden tegelijk omgedraaid. Nu tilt de opsporingsleider de bergplaats op. Heeft hij de verstopplaats goed geraden, dan ontvangt hij twee buitkaarten. Als hij hulp heeft gekregen, dan geeft hij als dank een buitkaart. Heeft hij het fout geraden, dan moeten hij en zijn eventuele helper hun bovenste buitkaart afgeven. Alle andere spelers ontvangen één buitkaart als zij het goed hebben geraden en verliezen er één als ze het fout hebben. Afgelegde buitkaarten komen uit het spel. De opsporingsleider verschuift de bergplaats weer zesmaal, horizontaal of vertikaal, en de beurt gaat naar de volgende speler.
Als één ronde lang geen politie-insigne is geworpen, mag de speler in plaats van te dobbelen een nieuwe opsporingsleider kiezen. Deze moet dan weer de verstopplaats van de rover aanwijzen. Alleen de 'oude' opsporingsleider kan dit weigeren door de bijbehorende kaart op 'koffiepauze' te draaien. Nu wordt een andere opsporingsleider aangewezen.

eind

Het spel eindigt zodra alle buitkaarten zijn verdeeld. Elke speler telt de waarde van zijn buitkaarten bij elkaar op. De speler met het hoogste totaal is de winnaar van het spel.

positief

  • De opsporingskaarten hebben in alle hoeken een symbooltje, zodat het niet uitmaakt op welke wijze je je kaarten in je hand houdt.
  • Het spelidee is origineel: de verstopplaats heeft inwendige wandjes. Als de verstopplaats wordt verschoven, schuift de rover mee, of juist niet. Je moet goed opletten en onthouden waar de rover zit. En dan kan het spelbord ook nog eens worden gedraaid!

negatief

  • De buitkaarten hebben een waarde van 1, 2 of 3. Het is maar afwachten welke kaarten je trekt. Dit verhoogt de geluksfactor onnodig. De beloning voor het juist aanwijzen van de verstopplaats zou steeds even hoog moeten zijn.
  • Het spel is niet afwisselend genoeg en wordt al snel behoorlijk saai.

waardering van andere sites

spielephase4 / 6
345
spieletest5 / 10
45678910
AnderSpel5 / 9
5678

gemiddeld3 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 5.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 5. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 5 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

02-02-2006 itemGoldsieber presenteert Der Verrückte Räuber op Spielwarenmesse 2006 in Nürnberg.

verwijzingen

Goldsieber