materiaal
60 fiches (12× rood, geel, blauw en oranje), 40 kaarten (elke kleur in de waarde 1 t/m 8), 1 officierskaart


spelers
3 - 5
duur
30 - 45
leeftijd
10+
type
kaartspel
niet in de winkel
verkrijgbaar
waardering
vijf
De spelers kruipen in de huid van bankovervallers die de buit onderling verdelen. Door het uitspelen van kaarten stelt iedere speler zijn eis. Maar pas op: ben je te overmoedig, dan krijg je vaak niets.
60 fiches (12× rood, geel, blauw en oranje), 40 kaarten (elke kleur in de waarde 1 t/m 8), 1 officierskaart
De 40 kaarten worden geschud en gelijk over de spelers verdeeld. Elke speler neemt zijn kaarten op hand. De kaarten tonen een kleur (rood, geel, blauw en oranje) en een waarde (1 t/m 8).
De buit, in de vorm van 60 houten fiches in dezelfde kleuren als de kaarten, worden op voorraad gelegd. De spelers spreken af hoeveel ronden worden gespeeld, bijvoorbeeld net zoveel ronden als er spelers zijn.
In zijn beurt legt de speler een kaart naar keuze uit zijn hand open voor zich neer. Indien reeds een kaart in deze kleur openligt, wordt de kaart met de hoogste waarde uit het spel genomen. Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
Als een speler aan het begin van zijn beurt nog een open kaart voor zich heeft liggen (d.w.z. niemand heeft een kaart met gelijke kleur èn een lagere waarde uitgespeeld), mag hij zijn deel van de buit nemen. Hij neemt fiches van de voorraad in de kleur en de waarde die zijn kaart aangeeft. Als er niet genoeg fiches op voorraad zijn, neemt de speler fiches weg bij de speler(s) met de meeste fiches in deze kleur.
De ronde eindigt als de spelers al hun handkaarten hebben gespeeld. Elke speler telt de fiches in zijn bezit, de score wordt genoteerd en de volgende ronde begint.
Het spel eindigt na het voeren afgesproken aantal ronden. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
Probeer de kaarten met de hoogste waarde achter te houden. Alle kaarten zitten in het spel (behalve in een spel met drie spelers), dus je kunt precies bijhouden welke kaarten al gespeeld zijn. Dit moet je zeker doen voor de kaarten die je op het laatst wil spelen. Het heeft weinig zin een oranje kaart met waarde 8 te spelen, als je weet dat een medespeler nog een oranje kaart met waarde 1 op hand heeft.
truus en truus | 8½ / 9½ |
| |||||||||||||
![]() | 5 / 9 |
| |||||||||||||
gemiddeld | 6 / 10 |
|
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 5.Dit spel behoort tot de slechtste die AnderSpel kent. Het heeft de laagste waardering en alleen het eerste blokje heeft een kleur. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen ook een 5 hebben.]
Het spel wordt gespeeld volgens de normale spelregels, met uitzondering van het einde van de spelronde. Nadat de score is genoteerd geeft elke speler zijn handkaarten door aan de speler die links van hem zit. De buit wordt weer op voorraad gelegd en de volgende ronde begint. Dit gaat door totdat elke speler eenmaal met elke set gespeeld heeft. De speler met de meeste punten is de winnaar.
03-02-2000 | ![]() ![]() | Winning Moves presenteert Riffifi op Spielwarenmesse 2000 in Nürnberg. |