intro
De spelers proberen met het uitspelen van kaarten op het bord zo groot mogelijke aaneengesloten gebieden te creëren.
materiaal
1 spelbord, 1 kroonsteen, 52 spelstenen (dubbelbedrukt), 24 machtkaarten (=richtingkaarten) , voor elke speler: 4 heldenkaarten (=overnamekaarten)
begin
De richtingkaarten worden geschud, elke spelers krijgt 5 richtingkaarten die open worden neergelegd, de overige richtingkaarten vormen een gedekte stapel. De spelers krijgen hun 4 overnamekaarten. De spelstenen worden klaargelegd. De ene speler gebruikt de rode zijde, de andere speler de witte. De gele kroon wordt op het midden van het spelbord geplaatst.
verloop
In zijn beurt moet de speler één van de volgende acties uitvoeren:
- Richtingkaart uitspelen en de kroon verplaatsen naar een leeg vakje op het bord.
- Nieuwe kaart trekken.
- Overnamekaart uitspelen en de kroon verplaatsen naar een door de medespeler bezet vakje op het bord.
Kan de speler geen van bovenstaande acties uitvoeren dan moet hij zijn beurt voorbij laten gaan. Kunnen beide spelers geen actie uitvoeren dan is het spel ten einde. - Richtingkaart uitspelen: Op een richtingkaart staat aangegeven in welke richting de kroon bewogen moet worden, en hoeveel vakjes. De speler kiest een richtingkaart en legt die open op de aflegstapel. Vervolgens beweegt hij de kroon in de aangegeven richting, precies het aangegeven aantal vakjes. De plaats van bestemming moet op het bord liggen en nog onbezet zijn. Hier plaatst de speler een spelsteen met zijn kleur naar boven en de kroon wordt hierop geplaatst.
- Nieuwe kaart trekken: Als een speler minder dan 5 richtingkaarten bezit, mag hij een nieuwe kaart trekken. Zijn de richtingkaarten op, dan wordt de aflegstapel geschud en in een nieuwe gedekte stapel gelegd.
- Overnamekaart uitspelen: Een overnamekaart wordt samen met een richtingkaart uitgespeeld. Nu mag de kroon wel op een door de medespeler bezet vakje eindigen. De daar aanwezige steen wordt omgedraait, zodat de eigen kleur boven komt te liggen. De gespeelde overnamekaart wordt uit het spel genomen.
eind
Het spel eindigt als geen van beide spelers een actie kan uitvoeren of zodra alle spelstenen op zijn. Vervolgens worden de punten geteld. Voor elk aaneengesloten gebied ontvangt de speler een aantal punten gelijk aan het kwadraat van het aantal spelstenen in dat gebied. Winnaar is degene met de meeste punten.
strategie
Eén groot gebied levert meer punten op dan veel kleine. Probeer daarom kleinere gebieden met elkaar te verbinden tot één grote.
Maak gebruik van het feit dat je de richtingkaarten van je medespeler kunt zien. Probeer bijvoorbeeld te voorkomen dat jouw actie je medespeler in staat stelt twee van zijn gebieden met elkaar te verbinden. Daarnaast kan je proberen de kroon zo op het bord te plaatsen dat je medespeler gedwongen wordt zijn overnamekaarten uit te spelen op vakjes die voor jou toch niet interessant zijn, zodat hij ze later in het spel niet kan gebruiken voor vakjes die voor jou wel cruciaal zijn.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]