doos

Saga

Saga

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
40 - 50

leeftijd

leeftijd
12+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers proberen door het handig uitspelen van hun ridders zoveel mogelijk roem te vergaren. Alleen ridders die een land verdedigen tellen aan het eind van het spel als pluspunten, ridders die onderdeel uitmaken van een aanvalsleger zijn neutraal en niet ingezette ridders tellen als minpunten!

materiaal

6 dubbelzijdig bedrukte landschapskaarten, 5 sets van 12 ridderkaarten en 32 roemfiches

land-paarsland-oranjeland-blauwland-groenridder-paarsridder-oranjeridder-roodridder-geel

begin

Elke speler ontvangt een set ridderkaarten in zijn hand. Elke ridderkaart heeft een kleur en een waarde. Elke set bevat 12 kaarten met dezelfde verdeling over de waarde van de kaarten, maar met een andere kleurverdeling.
De 6 landenkaarten worden klaargelegd. De spelers kunnen per kaart beslissen of de zijde met het kroontje of juist de zijde zonder kroontje naar boven wordt gelegd. Elke landenkaart heeft een eigen kleur. Deze bepaalt door welke kleur ridders dit land kan worden aangevallen. Daarnaast staat linksonder aangegeven hoeveel roempunten de bezitter van dat land elke beurt verkrijgt, in het midden staat een speciale eigenschap die de bezitter van dat land kan gebruiken en rechtsonder staat een speciale eigenschap aangegeven die moet worden gevolgd bij de puntentelling aan het einde van het spel.
Vervolgens wordt een overgebleven set ridderkaarten over de landenkaarten verdeeld: bij elk land komen twee verschillend gekleurde ridders te liggen, waarbij de bovenste ridder dezelfde kleur moet hebben als het land. Dit zijn de verdedigingslegers van de landen en vormen de startopstelling.

verloop

fotospelsituatie

Saga wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt voert de speler de volgende akties uit:

  1. Roempunten verkrijgen.
  2. Ridderkaart uitspelen.
  3. Land veroveren.
  4. Vrije ridder rekruteren.
Ad 1: Als de speler aan het begin van zijn beurt één of meer landen in bezit heeft, ontvangt hij daar het afgebeelde aantal roempunten voor.
Ad 2: De speler moet een kaart uit zijn hand uitspelen en daarmee een aanvalsleger opstarten of een aanvalsleger versterken. De kleur van de eerste kaart van een aanvalsleger bepaalt welk land wordt aangevallen. Elke volgende kaart, die dit leger komt versterken, moet een andere kleur hebben. In elk aanvalsleger kan dus maximaal één kaart van een bepaalde kleur voorkomen.
Ad 3: Zodra een speler een aanvalsleger heeft opgebouwd dat een hogere totaalwaarde heeft dan het verdedigingsleger, is het betreffende land veroverd. De speler ontvangt het land en zijn aanvalsleger is hiermee een verdedigingsleger geworden. Als het land uit de beginopstelling wordt genomen, worden de hierbij liggende ridderkaarten 'vrije ridders'. Deze kunnen door de spelers worden gerekruteerd. Als het land bij een medespeler wordt weggenomen, moet deze de ridderkaarten van zijn verslagen verdedigingsleger weer op hand nemen.
Ad 4: De speler mag een vrije ridder op handen nemen tegen betaling van de waarde in roempunten. Deze aktie mag voor of na aktie 2 worden uitgevoerd.

eind

Het spel eindigt direct nadat een speler zijn laatste ridderkaart uit zijn hand heeft gespeeld. Een eventuele verovering wordt nog uitgevoerd. Nu worden de punten geteld: elke speler telt zijn verkregen roempunten bij de waarde van de ridderkaarten in zijn verdedigingsleger(s). Let op: ridders van aanvalsleger(s) worden niet meegeteld! De waarde van zijn handkaarten tellen als minpunten. Sommige landen hebben een speciale eigenschap die extrra punten oplevert of juist minder. De speler met de meeste punten is de winaar van het spel.

positief

  • Saga speelt vlot weg. De spelregels zijn simpel en snel uitgelegd. Bij het eerste spel wordt aangeraden de kroontjeszijde van de landenkaarten te gebruiken. Is eenmaal het principe duidelijk, dan kan in een volgend spel allerlei extra eigenschappen zoals afgebeeld op de andere zijde van de landenkaart worden ingebracht.
  • De spelduur is aangenaam kort, zodat revanche voor de hand ligt!

negatief

  • In eerste instantie denk je dat het spel nooit zal eindigen: als je een land van iemand overneemt dan moet hij zijn bijbehorende ridderkaarten weer op hand nemen. Maar als je even niet oplet, dreigt toch iemand binnen enkele beurten zijn laatste kaart uit te gaan spelen. Dan moet je even narekenen op welke manier je deze speler nog een land afhandig kan maken. En voor je het weet speelt een andere speler zijn laatste kaart uit!
  • Aan het begin van het spel is het nog vrij eenvoudig om een land te veroveren, maar naarmate het spel duurt wordt dat steeds lastiger: bij elke verovering wordt de totaalwaarde van het verdedigingsleger hoger. Lukt het je een land tot het eind van het spel in bezit te houden, dan telt de waarde van je verdedigingsleger als pluspunten. Is je land net voor het einde van het spel verovert, dan zit je met een hand vol kaarten die tellen als minpunten!

waardering van andere sites

spellenhoek5 / 6
3456
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
vlaams spellenarchief3 / 4
234
spielephase4 / 6
3456
boardgamegeek6 / 8
67
spiele-truhe4 / 6
3456
hall90003½ / 6
345
AnderSpel6 / 9
56789
spieleteufel5 / 10
5678910
spelwereld5½ / 8
5678
spellenclub136½ / 10
789
spellengek (Peter Hein)2 / 5
2345
spellengek (wendy)2 / 5
2345
spieletest3 / 10
5678910

gemiddeld3 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

05-02-2004 itemKosmos presenteert Saga op Spielwarenmesse 2004 in Nürnberg.

verwijzingen

Kosmos
999Games
Uberplay
www.spellink.nl