doos

Sicilianos

Sicilianos

doos

aantal spelers

spelers
3 - 6

speelduur

duur
45 - 60

leeftijd

leeftijd
11+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers proberen met de hulp van diverse mafiosi zoveel mogelijk bende-oorlogen te winnen, om zoveel mogelijk winkeltjes te verkrijgen en geld wit te wassen.

materiaal

66 familiekaarten (onderverdeeld in 6 verschillende families), 18 winkeltjes (3 verschillende winkeltjes per familiekleur), 1 actie-dobbelsteen, 2 kleurendobbelstenen, geld in verschillende coupures

winkelachterkantkaart02kaart10bomoverloper

begin

Elke speler ontvangt een gelijke set geld. Dit is zwart geld, dat in de loop van het spel met de hulp van de diverse maffia-families moet worden witgewassen. Daartoe neemt elke speler vier familiekaarten in verschillende kleuren in zijn hand, waarbij elke speler zelf mag bepalen van welke vier kleuren families hij een kaart neemt. Elke maffia-familie heeft zijn eigen kleur, die ook te zien is aan de achterkant van de kaart. Elke familie bestaat uit eenzelfde aantal familieleden, waarbij elk lid een eigen waarde heeft. De overgebleven familiekaarten worden per kleur gedekt neergelegd.

verloop

fotospelsituatie

Sicilianos wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt kiest de speler een actie:

  1. Dobbelen: om extra familiekaarten te verkrijgen.
  2. Bende-oorlog: om bij winst geld wit te wassen en een winkel te krijgen.
ad 1. De speler werpt de drie dobbelstenen. De actie-dobbelsteen bepaalt op welke manier de speler één of twee familiekaarten ontvangt, waarbij de kleurendobbelstenen eventueel de kleur van de kaarten bepaalt.
ad 2. Een bende-oorlog is een krachtmeting tussen de spelers: welke speler zet de sterkste familie in? De actieve speler legt een kaart naar keuze uit zijn hand gedekt voor zich neer en zet eenmalig een bedrag in (één coupure). Beginnend met zijn linkerbuurman besluit elke speler of hij meedoet of past. Als de speler meedoet, speelt hij een kaart en zet een bedrag in. De gespeelde kaart mag niet dezelfde kleur hebben als een kaart die reeds is gespeeld. Vervolgens draaien de spelers tegelijkertijd hun kaarten open.
Bom: de speler die een bom heeft gespeeld, moet kiezen of hij een familied van een medespeler opblaast, of dat hij de kaart als familielid beschouwt.
Overloper: De speler die een overloper heeft gespeeld, moet kiezen of hij overloopt naar een medespeler die een familielid in de betreffende complementaire kleur heeft gespeeld, of dat hij de kaart als een gewoon familielid beschouwt. In het eerste geval mag hij geen verdere kaarten meer uitspelen, en wordt de waarde van zijn overloper geteld bij de waarde van de kaart van zijn medespeler.
Het uitspelen van kaarten wordt herhaald, waarbij elke speler verder speelt met de gekozen familiekleur, tot alle spelers op één na hebben gepast. De speler met de hoogste som aan uitgespeelde kaarten wint de bende-oorlog. Hij mag een winkeltje van deze familie uitkiezen en zijn inzet wordt door de bank verdubbeld. Dit geld is nu witgewassen. Alle verliezers verliezen hun inzet aan de bank.

eind

Het spel eindigt zodra een speler drie winkels van dezelfde familie heeft verzameld. Hij is de winnaar van het spel. Anders eindigt het spel zodra een speler geen zwart geld meer heeft. Elke speler maakt de balans op: het zwarte geld telt als minpunten, het witgewassen geld als pluspunten. Bonuspunten worden verkregen voor het bezit van de meeste winkeltjes in een bepaalde soort of drie verschillende winkeltjes van drie verschillende families. De speler met de meeste punten wint het spel.

positief

  • Het spelmateriaal is goed verzorgd. De waarde van de kaarten is weergegeven op alle hoeken van een kaart, zodat je in een oogopslag kunt zien, wat je in handen hebt, onafhankelijk van de manier waarop je de kaarten vasthoudt.
  • Bluf en intrige spelen een grote rol. Aan de hand van de hoogte van de ingezette bedragen probeer je in te schatten hoe de spelers hun kansen op winst inschatten, maar wie garandeert je dat hier geen bluf bij komt kijken?

negatief

  • De geluksfactor schuilt ook hier weer in de worp van de dobbelstenen en het trekken van kaarten van een dichte stapel.
  • De leden van de verschillende families verschillen alleen in naam en in kleur. Hier hand natuurlijk meer van kunnen worden gemaakt.
  • Een spelletje kan aardig lang duren. Iets te lang, voor een spel met zo'n geluksfactor.
  • Echt spannend wordt het nergens. Het spel kabbelt gewoon een beetje door.

waardering van andere sites

spielephase4 / 6
3456
hall9000 (bezoekers)4 / 6
345
hall90003½ / 6
345
AnderSpel6 / 9
56789
spellengek (Peter Hein)2 / 5
2345
spieletest5 / 10
5678910
goodgameguide5 / 9
56789

gemiddeld2 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

23-10-2004 itemZoch zum Spielen presenteert Sicilianos op Spiel 2004 in Essen.

verwijzingen

Zoch zum Spielen
www.spellink.nl