intro
Bovenaan de trap huist een spook. De spelers kruipen in de huid van moedige kinderen en proberen als eerste boven te komen om het spook te laten schrikken. Onderweg kunnen de kinderen in spoken veranderd worden!
materiaal
1 spelbord, 1 speciale dobbelsteen, 4 spoken en voor elke speler: 1 spelstuk met magnetische kop en 1 houten schijf in zijn spelerskleur
begin
Het spelbord toont een trap bestaande uit verschillende treden. Elke speler kiest een spelfiguur in zijn spelerskleur en legt de bijbehorende schijf voor zich neer. Alle spelfiguren worden op de eerste traptrede geplaatst. Ook de eventuele spelfiguren die niet bij een speler horen, worden neergezet. Deze krijgen reeds een spook over zich heen. Nu is niet meer te zien welke kleur er onder schuil gaat. De overige spoken worden op voorraad gehouden. Dit is de startopstelling.
verloop
In zijn beurt gooit de speler met de speciale dobbelsteen:
- Getal: de speler verzet zijn spelfiguur of een spook naar keuze net zoveel stappen de trap op als de dobbelsteen aangeeft.
- Spook: de speler plaatst een spook van de voorraad over een spelfiguur naar keuze. Als alle spelfiguren reeds in spoken zijn veranderd, verwisselt hij twee spoken naar keuze van plaats.
Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
eind
Het spel eindigt als een speler met zijn spelfiguur bovenaan de trap komt. Hij is de winnaar van het spel. Als de speler met een spook bovenaan de trap komt, tilt de speler het spook op. De eigenaar van de spelfiguur in deze spook is de winnaar van het spel. De winnaar mag heel hard 'BOE!' roepen, om het grote spook te laten schrikken.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
varianten
Als jouw spelfiguur in een spook is veranderd, mag je als je met de dobbelsteen een spook gooit, kiezen: of je verwisselt twee spoken van plaats, of je verwisselt twee schijven (die de spelerskleur aangeven) van plaats. De eigenaren van de schijven zijn nu dus van spelerskleur verwisseld!
uitbreiding
Op Spiel 2004 in Essen presenteerde Drei Magier Spiele de uitbreiding Flaschengeist. Deze uitbreiding bevat twee extra spelfiguren met schijf en twee extra spoken zodat het spel met zes spelers kan worden gespeeld. Daarnaast bevat de uitbreiding een extra spelbord waarmee de trap kan worden verlengd en het dus langer duurt om de bovenste traptree te bereiken. Tot slot bevat de uitbreiding een fles, die over een spook kan worden geplaatst. Zodra alle spelfiguren in spoken zijn veranderd, komt er een keuze bij als een 'spook' wordt gedobbeld: de speler plaatst de fles over een spook naar keuze. Dit spook verandert hiermee in een geest in de fles en kan niet meer worden verplaatst of verwisseld tot de fles weer is weggenomen.
