doos

Disney Princess Sprookjesspel

Disney Princess Sprookjesspel

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
20 - 30

leeftijd

leeftijd
4+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
vijf

intro

De spelers proberen zo snel mogelijk vier verschillende kristallen te verzamelen door het goed uitvoeren van opdrachten en vervolgens als eerste de juiste deur van het kasteel te openen.

materiaal

1 spelbord, 1 dobbelsteen en voor elke speler: 1 spelfiguur in de vorm van een disney-prinses (Ariel, Assepoester, Doornroosje of Sneeuwwitje) en vier verschillend gevormde kristallen

sneeuwwitje

begin

Het spelbord toont een spoor dat door vier verschillende landen voert. Elk land hoort bij een andere prinses:

  • Ariel: de velden zijn in de vorm van een zeester;
  • Assepoester: de velden zijn in de vorm van schoentje;
  • Doornroosje: de velden zijn in de vorm van roos;
  • Sneeuwwitje: de velden zijn in de vorm van appel.
Elke speler ontvangt een prinses naar keuze en plaatst deze in het startveld van het bijbehorende land.
Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok.

verloop

fotospelsituatie

In haar beurt gooit de speler met de dobbelsteen. Zij mag haar prinses net zoveel velden verplaatsen als het aantal ogen op de dobbelsteen aangeeft. Het veld waarop de prinses eindigt, moet wat steviger worden ingedrukt. Het kan zijn dat er nu een geluid klinkt:

  • Het geluid van een toverstaf: het veld waarop de prinses staat, is een veld van de Goede Fee. De speler mag haar prinses naar een veld naar keuze verplaatsen.
  • Een gesproken opdracht: de speler moet de opdracht uitvoeren. Als haar medespelers vinden dat ze de opdracht goed heeft uitgevoerd, ontvangt ze een kristal die hoort bij het land waar de prinses zich in bevindt: in het land van Ariel een groen kristal, bij Assepoester een blauw kristal, bij Doornroosje een roze kristal of in het land van Sneeuwwitje een rood kristal. Heeft de speler deze kristal al in bezit, dan hoeft de gesproken opdracht niet te worden uitgevoerd. De speler mag in plaats daarvan nog een keer met de dobbelsteen gooien.
Vervolgens gaat de beurt naar de volgende speler. Als een speler alle vier kristallen heeft verzameld, mag ze bij het geluid van de toverstaf proberen de juiste deur van het kasteel te openen: de prinses wordt verplaatst naar het dichtstbijzijnde veld in de vorm van een groot hart. Klinkt nu het geluid van een opengaande deur, gevolgd door vuurwerk, dan heeft deze speler gewonnen. Zo niet, dan gaat de beurt naar de volgende speler.

eind

De speler die het eerst een deur van het kasteel opent, is de winnaar van het spel.

positief

  • Je kunt aan alles zien, dat dit spel speciaal voor meisjes is bedoeld: een zuurstok-roze doos met spelfiguren in de vorm van sprookjesprinsessen!
  • Bij het uitvoeren van de gesproken opdrachten kun je echt in de huid van de prinsessen kruipen. De opdrachten zijn eigenlijk kleine toneelstukjes.
  • Een spel met zo'n hoge geluksfactor is vooral geschikt voor jonge kinderen.

negatief

  • Bij het verplaatsen van je spelfiguur moet het wel een beetje stil zijn, anders kan je de opdracht niet goed verstaan. En het wordt niet herhaald!
  • Er zijn in totaal 20 verschillende opdrachten, dus na een tijdje heb je ze allemaal wel een keertje gehad. Maar voor de hele kleintjes maakt dat niet zoveel uit: die houden wel van een beetje herhaling.
  • De spelers hebben zelf geen invloed op het spelverloop: de worp van dobbelsteen bepaalt het spel. Voor wat oudere kinderen biedt het spel al snel te weinig uitdaging.
  • Ik vind het spel niet echt vernieuwend. Het spelidee met de gesproken opdrachten is wel grappig, maar toch niet genoeg om het spel echt origineel te maken.

feitjes

  • jaar van uitgave
    2004
  • uitgever

verwijzingen

Jumbo
www.spellink.nl