materiaal
90 letter kaarten, 116 themakaarten, 10 bonuskaarten, speluitleg en elektronische timer (exclusief 3 AAA batterijen)


Weet voldoende woorden zodat je als eerste geen kaarten meer op handen hebt.
90 letter kaarten, 116 themakaarten, 10 bonuskaarten, speluitleg en elektronische timer (exclusief 3 AAA batterijen)
Schud alle 216 kaarten op 1 stapel. Draai zoveel kaarten open tot je één letterkaart en één themakaart open op tafel hebt gelegd. De rest leg je onderop de stapel. Iedere speler krijgt nu tien kaarten. Leg de timer van Switch-it op tafel.
De jongste speler begint. Je legt elke keer als je aan de beurt bent een kaart neer. Je legt of één kaart met een letter op de stapel met opgelegde letters, of één themakaart op de stapel met thema's. Je zegt dan een woord welke begint met de de gegeven letter en past binnen het gegeven thema. Geef je een goed antwoord dan is de volgende speler. Als de andere spelers vinden dat je er te lang over doet, dan kunnen ze de timer starten. De timer geeft tien seconde een geluidje. Daarna is je tijd op. Als je een fout antwoord geeft, geen woord noemt binnen de tijd of geen kaart neerlegt binnen de tijd, dan moet je een kaart pakken. Als je toch al een kaart hebt neergelegd, dan hoef je deze niet terug op handen nemen. De meerderheid van spelers bepaalt of het antwoord correct is.
Wie als eerste de laatste kaart neerlegt en een goed woord zegt, heeft Switch-It gewonnen.
De jongste speler mag beginnen, maar de volgorde van spelers maakt zeker uit. Je hebt in Switch-It zeker een voordeel als je eerder aan de beurt bent. Als je maar weinig tot geen fouten maakt, kan je zo het spel makkelijk winnen.
Er is een optie dat je geen woord weet, en dat je geen kaart neerlegt, Dan moet je een kaart pakken.
![]() | 7 / 9 |
| ||||||||||
vlaams spellenarchief | 2 / 4 |
| ||||||||||
speelduivel | 2 / 6 |
| ||||||||||
gemiddeld | 3 / 10 |
|
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
University games heeft via haar facebookpagina een prijsvraag georganiseerd om een naam voor dit spel te verzinnen. De winnende naam was Blixit. Uiteindelijk is toch besloten het spel Switch-it te noemen.
Facebook University Games
Waar is Switch-It te koop
University Games