intro
De spelers proberen door het handig uitspelen van fiches zo min mogelijk strafpunten te verzamelen.
materiaal
1 spelbord, 99 fiches (genummerd van 1-99) en voor elke speler: 1 zichtscherm en 1 pion in zijn spelerskleur
begin
Het spelbord toont een scorespoor en twaalf rijen van verschillende lengte, waar tijdens het spel de fiches worden aangelegd .
De 99 fiches (met waarde 1 t/m 99) worden gedekt geschud. Elke speler plaatst zes fiches achter zijn zichtscherm. Vervolgens wordt op het eerste veld van de vier bovenste rijen telkens één fiche open neergelegd, waardoor deze rijen 'actief' zijn geworden.
verloop
Elke speler kiest een fiche uit zijn voorraad. De spelers leggen deze tegelijk open neer. De speler met de laagste waarde op zijn fiche begint. Hij legt zijn fiche aan één van de actieve rijen, waarvan het laatste fiche in die rij aan de volgende voorwaarden voldoet:
- de waarde is lager dan de waarde van zijn fiche;
- het verschil tussen de waarde en de waarde van zijn fiche moet het kleinst zijn vergeleken met het verschil van zijn fiche en de laatste fiches van de andere rijen.
Sommige rijen bevatten een veld met een koeievlaai: de speler die zijn fiches hierop moet plaatsen, incasseert de afgebeelde strafpunten.
Is het fiche van de speler het laatste fiche in een rij, dan ontvangt hij de afgebeelde punten als strafpunten. De te incasseren strafpunten verschillen van rij tot rij en ook niet alle rijen kunnen evenveel fiches bevatten!
Zijn gespeelde fiche vormt nu het begin van de eerstvolgende nog lege rij. De speler kiest uit de volgemaakte rij één of twee fiches uit, die hij achter zijn scherm plaatst. De niet-gekozen fiches worden uit het spel genomen.
Als alle laatste fiches van de actieve rijen een hogere waarde hebben, moet de speler een rij kiezen en wegnemen. Zijn gespeelde fiche vormt weer het begin van een nieuwe rij.
Vervolgens gaat de beurt naar de speler die nu de laagste waarde op zijn fiche heeft. Als alle spelers hun fiche hebben neergelegd, mag elke speler een aantal fiches bijkopen. De speler betaalt een strafpunt per gekocht fiche. Alleen als een speler geen fiches meer heeft, mag hij kosteloos zes nieuwe fiches nemen.
Het spel kan tijdelijk anders verlopen dan hierboven beschreven. Bijvoorbeeld: de speler incasseert geen strafpunten, maar winstpunten of elke speler moet twee fiches (in plaats van één fiche) open neerleggen, of de spelers leggen om de beurt één fiche open neer (in plaats van tegelijkertijd).
eind
Het spel eindigt als een speler op het eind van het scorespoor de mesthoop heeft bereikt, of als een speler geen zes fiches meer kan bijpakken als hij geen fiches meer achter zijn scherm heeft. De speler met de minste strafpunten is de winnaar van het spel.
strategie
Je moet je strategie aanpassen aan de fiches achter je scherm en de fiches in de actieve rijen. Je bent voortdurend aan het afwegen wat in de gegeven omstandigheden een goede keuze zou kunnen zijn. Zeker ben je nooit: het hangt er maar net vanaf wat je medespelers gaan doen!
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
algemeen
Het bordspel Tanz der Hornochsen is uitgebracht naar aanleiding van de 10e verjaardag van het kaartspel 6Nimmt! (Take5!). Het bordspel is weliswaar gebaseerd op dit kaartspel, maar vormt een compleet, zelfstandig te spelen spel.