doos

Totem

Totem

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
60 - 120

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
vijf

intro

De spelers proberen door het handig uitspelen van toverspreuken hun eigen stam te vergroten om zo als eerste een volledige totempaal op te richten.

materiaal

spelbord, 156 personenfiches, 36 Tschukka-vogels, voor iedere speler: 1 legbakje, 1 +3-fiche, 1 totempaal (bestaande uit 6 onderdelen) en 10 verschillende toverspreuken in zijn spelerskleur

SPREUK01SPREUK02SPREUK03SPREUK04vogelkindvrouw01vrouw02vrouw03

begin

Elke speler ontvangt de toverspreuken en totemonderdelen in zijn spelerskleur, en legt deze in zijn legbakje. Het spelbord toont in elke spelerskleur een dorp bestaande uit drie hutten. Elke speler plaatst 1 totemonderdeel in zijn dorp. De personenfiches zijn dubbelzijdig en tonen verschillende stamleden: jongens/meisjes, jonge/volwassen vrouw, jonge/volwassen man en oude vrouw/man. De personenfiches en Tschukka-vogels worden gesorteerd naast het spelbord gelegd. Iedere speler ontvangt van de voorraad een start-stam en 6 Tschukka-vogels.
Het spel wordt gespeeld in verschillende rondes en elke ronde bestaat uit 8 opeenvolgende fases. De startspeler wisselt elke ronde. Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok.

verloop

fotospelsituatie

Fase 1 - Opbouw:
De spelers verdelen de leden van hun stam over de drie hutten op het spelbord. In elke hut is plaats voor maximaal 6 personen. Heeft een speler meer personen, dan mag hij zelf bepalen welke personen hij aflegt.
Fase 2 - Toveren:
Elke speler mag nu net zoveel toverspreuken spelen als het aantal totemonderdelen in zijn dorp . Daarnaast mag hij vogels offeren: per afgelegde vogel mag hij 1 toverspreuk spelen. Een toverspreuk wordt gedekt in een eigen hut of een hut van een medespeler gelegd en pas omgedraaid als het spel in de fase belandt waar de spreuk invloed op uitoefent. De speler heeft de keuze uit de volgende toverspreuken:

  • Meisjes: In deze hut worden alleen meisjes geboren. Heeft invloed op fase 3.
  • Jongens: In deze hut worden alleen jongens geboren. Heeft invloed op fase 3.
  • Tweeling: In deze hut worden alleen tweelingen geboren. Heeft invloed op fase 3.
  • Onvruchtbaarhied: In deze hut worden geen kinderen geboren. Heeft invloed op fase 3.
  • Overvloed: In deze hut tellen alle mannen voor de verdeling van de jachtbuit dubbel mee. Heeft invloed op fase 4.
  • Honger: In deze hut tellen geen van de mannen mee voor de verdeling van de jachtbuit. Heeft invloed op fase 4.
  • Ziekte: In deze hut sterven alle stamleden. Heeft invloed in fase 6.
  • Grote heling: In deze hut zijn alle stamleden beschermd tegen ziekte. Heeft invloed in fase 6.
  • Kleine heling: In deze hut zijn alle stamleden, behalve de kinderen, beschermd tegen ziekte. Heeft invloed op fase 6.
  • Jeugd: In deze hut wordt 1 persoon niet een generatie ouder. Heeft invloed op fase 7.
Fase 3 - Geboorten:
Elke jonge of volwassen vrouw in een hut waar minstens één jonge of volwassen man aanwezig is krijgt een kind. Per geboorte wordt het personenfiche met een kind omhoog gegooid. Ligt het meisje boven dan wordt het kind een meisje en als het jongetje boven ligt dan wordt het kind een jongetje. Ligt in een hut de spreuk "meisje" dan worden in de hut alleen meisjes geboren. De toverspreuken "jongen" en "meisje" heffen elkaar op. Ook de spreuken "tweeling" en "onvruchtbaarheid" heffen elkaar op. Als in een hut geen geboortes plaatsvinden omdat hier geen geschikte vrouw en/of man aanwezig is, dan sterven alle leden van deze hut. De speler ontvangt in de volgende fase 1 een nieuwe familie.
Fase 4 - Verdeling van de jachtbuit:
Er zijn 13 Tschukka-vogels te verdelen. Te beginnen met de startspeler ontvangt elke speler 1 vogel per 5 mannen in een dorp. Er wordt naar beneden afgerond. De toverspreuken "honger" en "overvloed" heffen elkaar op.
Fase 5 - Feestmaal:
1 vogel volstaat voor 5 stamleden. Voor elke ontbrekende vogel moet de speler 1 persoon naar keuze afleggen (geen oude man of oude vrouw).
Fase 6 - Ziekte:
Nu kunnen de toverspreuken "ziekte" en "grote of kleine heling" hun werk doen.
Fase 7 - Generatiewisseling:
Elke persoon wordt een generatie ouder: een meisje wordt een jonge vrouw en een jongetje een jonge man. Jonge mannen en jonge vrouwen worden volwassen mannen resp. volwassen vrouwen. En volwassen mannen en vrouwen worden oude mannen resp. oude vrouwen. De oude mannen en vrouwen worden van het bord genomen. Met een toverspreuk "Jeugd" wordt 1 persoon naar keuze niet een generatie ouder.
Fase 8 - Totembouw:
De stamleden in elk dorp worden geteld. De speler met de grootste en de op een na grootste stam krijgen een volgende totemonderdeel.

Vervolgens wisselt de startspeler en begint de volgende ronde. Let op: Als op een bepaald moment een speler geen oude man of vrouw in zijn dorp heeft, dan wordt zijn totem tot op het eerste onderdeel na afgebroken.

eind

Het spel eindigt zodra een speler een totempaal heeft die uit 6 totemonderdelen bestaat. Hij is de winnaar van het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de grootste stam. Is ook nu de stand gelijk dan wint de speler met de meeste Tschukka-vogels.

positief

  • Het thema komt in alle onderdelen van het spel duidelijk naar voren, eigenlijk tot in het absurde toe. Het leven van je stam speelt zich af tussen geboorte, voedsel, ziekte en elke spelronde komen de stamleden in een nieuwe levensfase.
  • Bijna elke fase in het spel heeft een aantal bijpassende toverspreuken, zodat je kunt kiezen welke fase je wilt beïnvloeden. De spreuken worden gedekt geplaatst, dus hier komt een dosis bluf en inschattingsvermogen bij kijken. Je vraagt je voortdurend af of je medespeler je een ziekte toewenst, of juist onvruchtbaarheid of honger of . . . .
  • Hoe hoger je totempaal, des te meer gratis toverspreuken je mag uitspreken. De spelers met een voorsprong hebben hier een groot voordeel. De overige spelers moeten echt samenspannen om het tij te keren.

negatief

  • Voordat je het spel kunt spelen moet je eerst de totemonderdelen in elkaar lijmen (een tubetje lijm is meegeleverd!). Waarschijnlijk ben ik hier niet zo handig in, want mijn totempalen staan een beetje wankel.
  • De eigenlijke keuzes worden gemaakt in de tweede fase: het toveren. Als de spreuken eenmaal zijn geplaatst ligt het verdere verloop van de ronde vast. Het uitvoeren van alle handelingen kost echter relatief veel tijd, met name de generatiewisseling is een hele operatie. Het spelverloop is dus afgezien van fase 2, niet echt flitsend en het wordt al snel een beetje te saai.
  • En tja, echt geëmancipeerd gaat het er niet aan toe: 1 man volstaat om een hele hut vol vruchtbare vrouwen te laten baren en alleen mannen (zelfs de pasgeborenen) halen jachtbuit binnen.

strategie

Het dilemma is duidelijk: je hebt vrouwen nodig om je stam uit te breiden, je hebt mannen nodig om voedsel en offerdieren te verkrijgen, en elk stamlid schuift elke ronde een generatie door. Je moet goed inschatten welke toverspreuken je medespelers over jou uitspreken. Als een hut sterft aan een ziekte is alle moeite voor niks, dus vermoed je deze aktie dan is een "heling" noodzakelijk om de boel te redden.

waardering van andere sites

spelwereld6½ / 8
5678
vlaams spellenarchief3 / 4
234
spielephase4 / 6
3456
spieleteufel5 / 10
5678910
boardgamegeek5½ / 8
67
AnderSpel5 / 9
56789

gemiddeld3 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 5.Dit spel behoort tot de slechtste die AnderSpel kent. Het heeft de laagste waardering en alleen het eerste blokje heeft een kleur. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen ook een 5 hebben.]

feitjes

verwijzingen

Queen Games
www.spellink.nl