intro
Wie de meeste punten heeft na één Maya-jaar, wint het spel. Je behaalt punten door gebouwen te bouwen, de goden te vriend te houden en door de grootte van je voorraad.
materiaal
spelbord, 6 tandwielen, 24 werkers in 4 kleuren, 4 telschijven in 4 kleuren, 65 houten blokjes, 13 kristallen schedels, 65 maisfiches van de waarde 1 of 5, 28 oogsttegels, 21 starttegels, 13 monumenttegels, 32 gebouwtegels verdeeld in 2 tijdperken, 4 dubbeldzijdige spelersbordjes in 4 kleuren en 1 startspelerfiguur.
begin
Iedere speler ontvangt drie werkers in één kleur, één speluitlegbordje ( lichte zijde boven ) en vier willekeurige starttegels. Op de starttegels staan voordelen en grondstoffen die je aan het begin van het spel krijgt. Je kiest twee van de vier starttegels. Neem van die twee starttegels direct de voordelen en de spullen.
Het spel heeft verder monument- en gebouwtegels. Momumenttegels kan je kopen en geven punten aan het einde van het spel. Gebouwtegels kan je kopen en geven je bij aankoop direct voordeel of voorraden. Afhankelijk van het aantal spelers leg je vier tot zes monumenttegels. Daarnaast plaats je zes gebouwtegels van de eerste periode. Halverwege het spel worden de gebouwtegels van de eerste periode vervangen voor de tegels van de tweede periode. Gebouwtegels worden na elke aankoop op het spelbord aangevuld; monumenttegels vul je niet meer aan.
Als je met minder dan vier spelers speelt, dan plaats je de werkers van de niet gebruikte kleur op de tandwielen. Dit gebeurt willekeurig aan de hand van codes op de starttegels.
Afhankelijk van het aantal deelnemende spelers worden een aantal oogsttegels naast het tandwiel van de jungle geplaatst.
verloop

Tijdens je beurt heb je in begin maar twee mogelijkheden, je plaats één of enkele werkers op de tandwielen, of je haalt één of enkele werkers van de tandwielen af.
Bij het plaatsen van een werker moet je graan betalen. Je betaalt voor het aantal werkers dat je in die beurt plaatst en je betaalt voor de locatie van de werker op het tandwielen. De eerste werker is gratis en de kosten lopen per werker sterk op. De eerste plaats op het tandwiel is ook gratis, maar de volgende plaatsen op het tandwiel kosten ook steeds meer graan. Je moet wel je werker op de eerste vrije positie op het gekozen tandwiel plaatsen.
Je kan in je beurt van Tzolk'in dus ook een werker van het bord afhalen. Je mag dan de actie uitvoeren die staat op de plek van het tandwiel van die werker. Wil je een actie gebruiken die eerder op het tandwiel staat, dan kost je dat een graan voor elk vakje dat het verwijderd is van de plek waar je je werker weghaalt. Een actie verder op het tandwiel kan niet gebruikt worden.
Er zijn vijf tandwielen met elk allerlei verschillende acties. Een voorbeeld van de actie is het betalen van goederen om vooruitgang in technologie te boeken. De verschillende technologische voordelen bieden je weer bonussen tijdens het spel bij andere acties. Een andere actie is het bouwen van gebouwen en monumenten. Gebouwen geven je direct materialen of andere voordelen. Monumenten geven je extra bonuspunten aan het einde van het spel.
Met behulp van enkele tandwielen kan je jezelf ook gunstig laten stemmen bij de goden. Hoe hoger je staat op de ladders van de drie goden, hoe meer punten en materialen je ontvangt tijdens en aan het einde van het spel.
En nu komt de truck van het spel. Nadat iedereen aan de beurt is geweest, draait het middelste grote tandwiel één tandje. Dit betekent dat alle andere tandwielen ook één tandje draaien. En zo schuift iedere werker met één handeling één vakje vooruit.
Als in een ronde niemand een werker op het vakje heeft gezet om startspeler te zijn, plaats je één graan op het laatste tandwiel. Wanneer iemand wel deze actie uitvoert tijdens het spel, dan krijgt hij alle graanfiches die op de tanden van het grote tandwiel liggen.
Elke keer als het grote tandwiel in het midden een kwart is gedraaid, dan moeten de werkers gevoed worden. Per werker moet je twee graan betalen. Kan je dat niet betalen, dan verlies je drie overwinningspunten.
eind
Na exact één rondje van het grote tandwiel is het spel afgelopen. Halverwege en aan het einde van Tzolk'in, worden per speler de punten van de godentempels bij je score opgeteld. Diegene met de hoogste score aan het einde wint.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 9.Dat is de hoogste waardering die AnderSpel geeft. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen ook een 9 hebben. Er zijn geen lege blokjes aan het eind van de balk, dus er zijn geen spellen die een hogere waardering hebben!]
algemeen
Wil je een idee hoe je Tzolk'in nog mooier kan maken? Klik dan hier voor een zelf aangepaste versie vanTzolk'in door Josepy Schnieder. Zoek in google op Tzolk'in bij afbeeldingen en je vindt nog meer voorbeelden.
uitbreiding
Tzolk'in heeft drie uitbreidingen, Mini-uitbreiding 1, mini-uitbreiding 2 en Tzolk'in: Stammen en Voorspellingen. De eerste twee bestaan uit slechts twee tegels en zijn daarmee alleen kleine promotie-uitbreidingen. Tzolk'in: Stammen en Voorspellingen is wel een volledig uitbreiding. Die uitbreiding maakt de goederen nog schaarser en je wordt de heerser van een stam. Als heerser van je stam moet je rampen zien te voorkomen. Tzolk'in: Stammen en Voorspellingen is bekend als Tzolk'in: Tribes en Prophecies.