doos

Virus & Co.

Virus & Co.

doos

aantal spelers

spelers
3 - 6

speelduur

duur
15 - 30

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

prijs
10,-

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers proberen de hun toegespeelde, kwaadaardige virussen onklaar te maken door het inzetten van pillen en injecties en zo te voorkomen dat ze op de intensive care belanden.

materiaal

viruskaarten, risikokaarten (=aktiekaarten), 1 verwijskaart, 1 apotheekkaart, pillen in drie sterktes

viruskaart01viruskaart02viruskaart03risicokaart01risicokaart02

begin

De risikokaarten worden geschud en iedere speler ontvangt gedekt drie kaarten, die hij in zijn hand neemt. De overgebleven risikokaarten worden ongezien uit het spel genomen. Iedere speler èn de apotheek (=voorraad) ontvangt een aantal pillen: twee rode (waarde 3) , drie gele (waarde 2) en vier blauwe (sterkte 1). De overgebleven pillen worden uit het spel genomen. De pillen van de apotheek worden bij het apotheekkaartje neergelegd. Dit is de voorraad. De vriuskaarten worden geschud en gedekt in twee evenhoge trekstapels neergelegd. De bovenste viruskaart van beide stapels wordt open neergelegd. De startspeler ontvangt het verwijsbriefje. Als zijn beurt voorbij is, gaat de beurt naar de speler links van hem. Deze speler moet het verwijsbriefje pakken en voor zich nemen, voor hij een aktie uitvoert. Als hij dit vergeet, moet hij de speler rechts van hem een pil met waarde 1 geven.

verloop

In een beurt kan een speler:

  1. De open viruskaart van één van de trekstapels nemen en open voor zich neer leggen.
  2. De open viruskaart van één van de trekstapels nemen en doorgeven aan een medespeler.
  3. Een risikokaart uit zijn hand gedekt doorgeven aan een medespeler.
ad. 1 Als op de kaart die de speler open voor zich neerlegt een virus staat afgebeeld, dan ontvangt hij van de apotheek de afgebeelde pillen. Heeft de apotheek één of meer van de afgebeelde pillen niet meer op voorraad, dan heeft de speler pech: hij ontvangt die pil(len) niet en ook geen compensatie.
Als op de kaart die de speler open voor zich neerlegt een injectienaald staat afgebeeld, dan mag hij deze op een reeds openliggende kaart voor zich neerleggen. Het virus wordt nu gehalveerd, afgerond naar boven. Een virus met sterkte 5 heeft nu een sterkte van 3. Een virus met twee injectienaalden is helemaal uitgeschakeld. Zodra een speler drie injectienaalden voor zich heeft liggen, komt hij op de intensive care met een overdosis en is deze ronde ten einde.
ad. 2 De speler mag kiezen of hij de viruskaart aan zijn linkerbuurman of rechterbuurman doorspeelt. Een viruskaart met een kruis mag aan elke willekeurige speler doorgegeven worden. Deze ontvanger kan kiezen: of hij legt de viruskaart open voor zich neer (hij ontvangt hiervoor géén pillen) of hij zet een pil in en geeft de kaart door aan de volgende buurman. Deze heeft dezelfde keuze: neerleggen of doorgeven, maar moet hiervoor meer pillen inzetten, steeds één waarde meer, totdat het maximum van zes is bereikt. De speler die de viruskaart uiteindelijk open voor zich neerlegt ontvangt zijn inzet terug, de overige inzetten komen in de apotheek. Pillen kunnen nooit gewisseld worden. Dus als een speler een pil met waarde 1 (=blauw) moet betalen, maar die niet heeft, dan betaalt hij gewoon een pil met een hogere waarde (=geel of rood).
ad. 3 De speler legt de risikokaart gedekt bij een willekeurige speler neer. De ontvanger kan kiezen: of hij accepteert het risiko of hij betaalt de speler een pil met waarde 1 en geeft de kaart door aan een willekeurige speler. Deze heeft dezelfde keuze: accepteren of doorgeven. Ontvangt de speler die de kaart heeft gekozen de kaart weer terug en besluit hij de kaart door te geven, dan moet hij een pil met waarde 2 (of twee pillen met waarde 1) aan de apotheek geven. Zodra een speler het risiko accepteert, wordt de aktie op de risikokaart direct uitgevoerd.

eind

Een ronde is ten einde zodra een speler drie injectienaalden voor zich heeft liggen, of zodra de som van de sterkte van zijn openliggende virussen 13 of meer bedraagt. Deze speler scoort -13 punten. De overige spelers bepalen hun score door van de totale waarde van hun pillen, de som van de totale sterkte van hun viruskaarten af te trekken. Ook de eventuele plus- en/of minpunten van gespeelde risikokaarten wordt verrekend. De speler die na drie rondes de hoogste score heeft is de winnaar.

positief

Het spel is verpakt in een handig klein doosje. De afgebeelde virussen zijn grappig getekende monstertjes. Het thema is leuk gekozen en weer eens iets heel anders. De regels zijn snel uit te leggen. Speelt makkelijk weg.

negatief

De risikokaarten gaan gedekt over tafel: je weet niet wat je afweert of accepteert. Dit heeft dus een grote geluksfactor.
Als je er slecht voorstaat, heeft iedereen het op jou gemunt. Je kunt je wel even verweren, maar daar komt meer geluk dan wijsheid bij kijken.
Sommige elementen in het spel zijn wel heel flauw: als je het verwijsbriefje vergeet, moet je een pil aan je buurman geven en met het risikokaartje "Herr Doktor" moet je aangesproken worden met meneer/mevrouw de dokter en je voornaam is taboe.

strategie

De kosten voor het afweren van een doorgespeeld virus of injectie lopen steeds verder op. Kijk dus goed wat iedereen open voor zich heeft liggen (ook het aantal pillen) voordat je besluit de kaart naar links of rechts door te geven.
Je moet een risikokaart uit je hand altijd aan een andere speler geven. Elke speler die het risiko afkoopt, moet jou een pil geven. Met een dosis bluf bij het uitspelen van een risikokaart kun je wellicht wat pillen binnenslepen.

waardering van andere sites

spellengek (Wendy)4 / 5
2345
spellengek (Dagmar)4 / 5
2345
spieletest8 / 10
5678910
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
spellengek (Peter Hein)3 / 5
2345
spiele-truhe4 / 6
3456
AnderSpel6 / 9
56789
hall90003 / 6
345
spielephase2 / 6
3456

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

  • jaar van uitgave
    2002
  • ontwerper
    Frank Stark, Jörg Spiegelhalter
  • vormgeving
    Theiss Heidolph, Frank Stark
  • uitgever

weetjes

17-10-2002 itemZoch zum Spielen presenteert Virus & Co. op Spiel 2002 in Essen.

verwijzingen

Zoch zum Spielen
www.spellink.nl