intro
De spelers kruipen in de huid van inwoners van het dorpje Wakkerdam, dat elke nacht wordt geteisterd door weerwolven. Aan de burgers de taak om de weerwolven te ontmaskeren. Maar pas op: de weerwolven bevinden zich tussen de aanwezigen!
materiaal
24 karakterkaarten onderverdeeld in: 4 weerwolfkaarten, 13 burgerkaarten, 1 ziener, 1 dief, 1 jager, 1 amor, 1 heks, 1 meisje, 1 kapitein
begin
Afhankelijk van het aantal spelers en de gekozen spelvariant wordt een aantal kaarten uitgezocht. In de hieronder beschreven eenvoudige variant zijn er twee weerwolven, onschuldige burgers, waaronder een ziener en een onschuldig meisje. Er moeten net zoveel kaarten zijn als spelers, de spelleider niet meegerekend.
De spelleider schudt de kaarten en geeft elke speler gedekt een kaart. Elke speler bekijkt in het geheim zijn kaart, en legt deze vervolgens gedekt voor zich neer.
verloop
Het spel verloopt over verschillende ronden, die steeds gelijk verlopen. De spelleider geeft instructies en praat het spel aan elkaar.
- Nacht: Alle spelers sluiten hun ogen. Nu roept de spelleider de ziener op. De speler met het karakter ziener opent zijn ogen en wijst een speler aan. De spelleider toont de karakterkaart van deze speler aan de ziener. Vervolgens sluit de ziener zijn ogen weer. Nu roept de spelleider de weerwolven. De spelers met het karakter weerwolf openen hun ogen en wijzen een speler aan. Het onschuldige meisje mag ondertussen stiekum haar ogen een beetje openen om de weerwolven te betrappen. Vervolgens sluiten de weerwolven hun ogen weer.
- Dag: Alle spelers openen hun ogen. De spelleider maakt bekend welke speler deze nacht door de weerwolven is omgebracht en toont de karakterkaart van de speler. Deze speler ligt uit het spel en mag niet meer meepraten. Vervolgens overleggen de spelers, die zich allen voordoen als onschuldige burgers, welke speler zij ervan verdenken een weerwolf te zijn. Aan het einde van de discussieronde wordt één speler weggestemd. De spelleider toont de karakterkaart van deze speler. Deze speler ligt uit het spel.
Nu begint de volgende ronde. Als een karakter niet meer in het spel is, wordt deze niet meer opgeroepen.
eind
Het spel eindigt zodra alle weerwolven uit het spel zijn of als alle burgers uit het spel zijn. In het eerste geval winnen de burgers, in het tweede geval de weerwolven.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
algemeen
Het spelmechanisme van De weerwolven van Wakkerdam is gebaseerd op Lupus In Tabula, daVinci Games.
uitbreiding
Op Spiel 2006 presenteert Pro Ludo de uitbreiding van Die Werwölfe von Düsterwald onder de naam Neumond - Ausdehnung n*1. Deze uitbreiding bevat nieuwe scenario's, waaronder een zeer geheim scenario dat in spiegelschrift is genoteerd!
Deze uitbreiding is in 2008 door 999Games op de markt gebracht onder de naam Volle maan in Wakkerdam.