intro
De spelers kruipen in de huid van wijnhandelaren, die de Loire bevaren om wijn en passagiers op te pikken en te vervoeren naar hun plaats van bestemming, om zo de meeste Louis d'Or te verkrijgen.
materiaal
1 spelbord, 108 kaarten (onderverdeeld in passagier-, wijn-, stoker-, schipper-, hengelaar-, ontploffing- en zonkaarten) een startspelerpion en voor elke speler: 1 schip in zijn spelerskleur.
begin
De spelers ontvangen een schip in hun spelerskleur en plaatsen deze op een vrije aanlegsteiger naar keuze (niet Nantes). De boeg van het schip, die de vaarrichting aangeeft, moet nu naar Nantes wijzen.
Elke speler ontvangt 5 kaarten in zijn hand. Dit mogen geen wijn-, passagier- of zonkaarten zijn. De overgebleven kaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. De startspeler ontvangt de startspeler-pion.
verloop
Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok. Elke spelronde bestaat uit drie fases:
- Nieuwe kaarten opdraaien.
- Kaarten uitspelen en de schepen verplaatsen.
- Wijn en/of passagiers in- en uitladen.
ad 1. Afhankelijk van het aantal spelers wordt een aantal kaarten open neergelegd. - Een zonkaart laat alle wijnvaten die op vertrek wachten bederven.
- De passagier- en wijnkaarten worden bij hun plaats van vertrek gelegd.
- Alle overige kaarten blijven open in de etalage liggen.
Te beginnen met de startspeler kiest elke speler een kaart uit de etalage en neemt deze in zijn hand, tot alle kaarten zijn verdeeld.
ad 2. De spelers kiezen om de beurt een kaart uit hun hand en leggen deze open voor zich neer. Als een speler geen kaarten meer kan of wil spelen, verplaatst de speler zijn schip. Hij mag nu geen kaarten meer uitspelen. - Heizer (=stoker): De som van de waarde op de uitgespeelde kaart(en) bepaalt het aantal velden dat het schip moet worden verplaatst. Een schip kan geen tussenstop maken! In Nantes en Orleans verandert het schip kostenloos van richting.
- Bootsmann (=schipper): Als op de plaats van bestemming al een schip ligt aangemeerd, mag het schip van de speler met de meeste uitgespeelde schippers hier aanmeren. De gebruikte schippers worden op de aflegstapel gelegd. De niet-gebruikte schippers blijven voor de speler liggen; deze kan hij nog nodig hebben als deze ronde nog een volgend schip wil aanmeren!
- Explosion (=ontploffing): De speler neemt een gespeelde Heizer van een medespeler en legt deze met de gespeelde Explosion op de aflegstapel.
- Angler (=hengelaar): De speler mag net zo lang passen als hij wil. Als de speler weer een kaart wil uitspelen, dan legt hij de Angler op de aflegstapel.
- Wein (=wijn): De speler mag een wijnvat dat hij reeds heeft opgepikt, uitspelen om een gespeelde Bootsmann van een medespeler op zijn hand te nemen.
ad 3. Elk schip dat is aangemeerd, mag de daarliggende wijnvaten en passagiers opnemen en reeds opgepikte wijnvaten of passagiers afleveren. Wijnvaten moeten altijd in Nantes worden uitgeladen; de opbrengst hangt af van de aanlegsteiger waar wordt aangemeerd: 1 of 2 Louis d'Or. Op de passagierkaart staat de bestemming en de opbrengst aangegeven.
Vervolgens worden de uitgespeelde kaarten op de aflegstapel geplaatst, de startspeler-pion wordt doorgegeven en een nieuwe ronde begint.
eind
Het spel eindigt zodra minstens één speler 20 Louis d'Or heeft verkregen. De speler met de meeste Louis d'Or wint het spel.
strategie
Als je een hengelaar speelt, mag je net zo lang passen als je wil. Dit heeft als voordeel dat je kunt afwachten wat de andere spelers gaan doen, zodat je je eigen kaarten daarop kunt afstemmen.
Houd de vracht van je medespelers goed in de gaten. Zo kan je een beetje voorspellen welke bestemmingen je medespelers op het oog hebben.
Probeer zowel wijn als passagiers in je schip te krijgen, dan heb je altijd een keuze tussen Nantes om je wijn te leveren of om de bestemming van je passagiers te bereiken. Als je alleen wijn op zak hebt, en met de laatste levering zou je meer dan 20 Louis d'Or bezitten, dan zullen je medespelers er alles aan doen om je uit Nantes weg te houden. Denk eraan dat je altijd een wijnvat kunt opofferen om een schipper van een medespeler op hand te krijgen! Met name in de eindfase van het spel kan dit een sterke zet zijn.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]