doos

Woeste Willem

Woeste Willem

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
10 - 15

leeftijd

leeftijd
5+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers varen mee met Woeste Willem en Frank op zoek naar de schat. Winnaar is degene die de schat vindt.

materiaal

1 spelbord, 1 draaischijf, 42 kaarten (onderverdeeld in 14 verrekijkers, 14 schatkaarten en 14 knotsen), 7 houten schijven (onderverdeeld in 1 schat, 3 voetstappen, 3 tentakels), voor elke speler: 1 opzetstuk met schip

knotsschatkaartverrekijkerschatschiptentakelvoet

begin

Het spelbord toont een vaarroute met daaraan een steiger en een schateiland dat wordt bewaakt door een monster. Om op het eiland te mogen zoeken naar de schat moet het kompas je de juiste richting wijzen en je hebt de juiste attributen nodig: een verrekijker, een schatkaart en een knots om het monster te verslaan.
De schijven worden geschud en gedekt op het schateiland geplaatst. De kaartjes worden gesorteerd op attribuut op drie open stapels naast het bord gelegd. Elke speler kiest een schip en plaatst dat aan de steiger. De jongste speler begint en er wordt gespeeld met de richting van de klok mee.

verloop

fotospelsituatie

Een speler begint zijn beurt met het draaien van de draaischijf en voert de aangegeven aktie uit. De volgende akties zijn mogelijk: Aktie 1-5: Je moet net zoveel stappen verder varen als het aantal golven (1-5). Kom je hierbij op een veld waar al een schip staat, dan moet je op het eerstvolgende lege veld gaan staan. Aktie 6: Je moet op het eerste lege veld achter het eerstvolgende bootje gaan staan. Aktie 7: Je mag naar het eerstvolgende lege veld met een attribuut van je keuze varen. Aktie 8: Je moet naar het eiland varen. Als de speler nu drie verschillende kaartjes uit zijn bezit inlevert, mag hij in zijn volgende beurt proberen de schat te vinden. Heeft hij deze kaartjes niet, dan moet hij zijn volgende beurt gewoon vanaf hier verder varen. Het eiland en de steiger zijn de enige velden op het bord waar meerdere schepen kunnen aanleggen.
Komt een speler op een veld met niets daarop afgebeeld, dan is zijn beurt voorbij. Staat op het veld een attribuut afgebeeld dan pakt de speler dat attribuut van de voorraadstapel en legt deze open voor zich neer. Toont het veld twee pijlen dan moet de speler een kaart ruilen met een medespeler naar keuze. De speler die aan de beurt is mag bepalen welke kaart de medespeler moet afstaan. Dan is de volgende speler aan de beurt.
Heeft een speler in zijn vorige beurt de drie verschillende attributen ingeleverd, of een voetstap (zie verderop) omgedraait, dan mag hij een schijf op het eiland omdraaien. Is dit:

  • Een voetstap dan mag hij op het eiland blijven staan, maar zijn beurt is voorbij. De schijf wordt weer gedekt teruggelegd
  • Een tentakel dan moet de speler direct vertrekken door aan de draaischijf te draaien. De schijf wordt weer gedekt teruggelegd.
  • De schat dan is hij de winnaar en is het spel direct afgelopen.

eind

Het spel is afgelopen zodra de schat gevonden is. Degene die de schat vindt, is de winnaar.

positief

Ingrid en Dieter Schubert hebben de figuren uit hun boek 'Woeste Willem' gebruikt voor de prachtige illustraties op het spelmateriaal. De afbeeldingen zijn duidelijk en samen met de speelstukken leuk verweven met het thema. Zo is de draaischijf een kompas dat aangeeft waar je met je schip naar toe moet varen.
De verschillende spelelementen zorgen ervoor dat het spel steeds spannend is. Je bent actief in je eigen beurt maar je moet ook goed opletten wat een andere speler doet. Voor een jong kind is het misschien moeilijk om een pas verworven kaartje (dat eindelijk zijn set compleet maakt) te moeten ruilen. Maar wel leuk om een ander mee terug te pakken!

negatief

Zodra de schat wordt gevonden is het spel abrupt afgelopen. Iets te abrupt als de eerste schijf die omgedraaid wordt de schat blijkt te zijn.
De factor geluk is wel erg groot. Maar door de verschillende spelelementen zal het spel voor de jonge kinderen toch spannend en afwisselend blijven.
Altijd lastig wanneer de pijl op de draaischijf precies op het tussenstreepje blijft staan. Met een dobbelsteen of het trekken van een kaartje heb je deze problemen niet.
De afgebeelde draaischijf op de achterkant van de doos en het spelregelboekje klopt niet! De drie afbeeldingen in een 'taartpunt' zijn hier een voet, een schat en een tentakel, maar dat moet zijn een schatkaart, een knots en een verrekijker. Het grappige is dat bij de andere talen in het regelboekje wel een juiste draaischijf is afgebeeld. Gelukkig zit in de doos een draaischijf met de juiste afbeeldingen!

strategie

Het strategische element zit in het ruilen van een handkaart tegen een door jou gekozen kaart van een van je medespelers. Je kunt op deze manier aan een ontbrekende kaart komen, of zorgen dat je medespeler geen volledige set meer heeft.
Natuurlijk moet je goed opletten als er een houten schijf van het schateiland wordt omgedraaid en deze afbeelding goed onthouden.Daarnaast moet je gewoon veel geluk hebben.

waardering van andere sites

AnderSpel8 / 9
5678
vlaams spellenarchief2 / 4
234

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

  1. Bij het ruilen van kaartjes mag de aangewezen medespeler zelf bepalen welk kaartje hij afgeeft. Reden: Voor een jong kind is het misschien moeilijk om een pas verworven kaartje (dat eindelijk zijn set compleet maakt) te moeten ruilen.
  2. Vervang de draaischijf door zelf geknutselde kaartjes met de afbeeldingen van de 'taartpunten'. Schud de kaartjes en leg ze op een gesloten stapel. De speler die aan de beurt is draait het bovenste kaartje om en legt deze open op de aflegstapel en voert de actie die op het kaartje staat uit. Reden: Zo heb je geen last van een pijl die op het streepje blijft staan. Het is altijd direct duidelijk welke actie uitgevoerd moet worden.

algemeen

Het spel is gebaseerd op het boek 'Woeste Willem', ook van de hand van Ingrid en Dieter Schubert.

bestel Woeste Willem - Ingrid Schubert bij bol.com

feitjes

  • jaar van uitgave
    1999
  • ontwerper
    Samanthe Lot
  • vormgeving
    Ingrid en Dieter Schubert
  • uitgever
  • ook bekend als
    Le vieux pirate (Frankrijk)

verwijzingen

Jumbo
www.spellink.nl