doos

Zeepkistenrace

Zeepkistenrace

doos

aantal spelers

spelers
2 - 6

speelduur

duur
15 - 20

leeftijd

leeftijd
7+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers kruipen in de huid van coureurs in een zeepkistenrace, waarbij elke speler probeert door het handig uitspelen van kaarten een plaats op kop te krijgen en in ieder geval de voorste coureur te volgen.

materiaal

1 rondeteller, 6 positiekaarten om de startopstelling te bepalen, 48 racekaarten, 36 prijzen, voor elke speler: 1 race-auto en 1 fiche in zijn spelerskleur

kaart-rechtsaf01kaart-rechtdoor04kaart-rechtdoor05fiches

begin

Iedere speler kiest een zeepkist (=auto) en ontvangt het bijbehorende fiche in die kleur. Dit fiche blijft gedurende het hele spel voor de speler liggen, en dient om de spelerskleur aan te geven.
Voor het bepalen van de startopstelling trekt elke speler blind een positiekaart en plaatst zijn auto op de aangegeven positie. Bij een spel met minder dan 6 spelers worden de lege posities ingenomen door de daarachter geplaatste auto's.

verloop

fotospelsituatie

Het spel wordt gespeeld in 3 rondes. Aan het eind van elke ronde worden de punten verdeeld.
Elke speler ontvangt 8 racekaarten in zijn hand. Elke kaart toont een richting (links, rechts of rechtdoor) en een waarde. De race kan beginnen:

  1. De speler met de auto op koppositie kiest een kaart uit zijn hand en plaatst deze open naast zijn auto. Deze kaart bepaalt de koers.
  2. De overige spelers kiezen nu een kaart uit hun hand en leggen deze gesloten voor zich.
  3. Vervolgens wordt gekeken of een coureur zijn positie behoudt, verliest of een inhaalmanoeuvre mag uitvoeren.
ad 1. De openliggende kaart bepaalt de koers die deze race aangehouden wordt.
ad 2. Alle spelers moeten een kaart met dezelfde richting kiezen als de speler op kop. Alleen als hij geen kaart met die richting op hand heeft, mag hij een andere richting spelen.
ad 3. De speler op positie twee draait zijn kaart open.
  • Als de kaart een andere richting aangeeft, dan de openliggende kaart, dan begaat de speler een stuurfout en moet hij zijn auto 1 positie naar achteren verplaatsen.
  • Als de kaart dezelfde richting aangeeft als de openliggende kaart en dezelfde waarde of lager heeft dan de kaart van de auto voor hem, dan behoudt de auto zijn positie.
  • Als de kaart dezelfde richting aangeeft als de openliggende kaart en een hogere waarde heeft dan de kaart van de auto voor hem, dan haalt de auto deze in.
Vervolgens draait de speler, die het verst voorop ligt en zijn kaart nog niet heeft opengedraaid, zijn kaart open en bepaalt zijn positie. Dit gaat door tot alle spelers hun positie hebben bepaald.
Vervolgens kiest de speler op kop een nieuwe kaart en een nieuwe race begint.
Na de waardering van de achtste race eindigt de ronde en worden de prijzen uitgereikt. De speler op kop ontvangt de eerste prijs, etc. Vervolgens worden de racekaarten geschud en een nieuwe ronde begint.

eind

Het spel eindigt na 3 ronden. De speler met de minste finishpunten is de winnaar van het spel.

positief

  • De kaarten hebben links- en rechtsboven een richtingsymbool, dus de kaarten zijn geschikt voor zowel links- als rechtshandigen. Daarnaast geeft ook de kleur van de afbeelding aan welke richting bij de kaart hoort. Kaarten met een hoge waarde tonen een grotere afbeelding van de zeepkist, dan kaarten met een lage waarde.
  • Simpele regels, dus snel uit te leggen. Speelt makkelijk weg.
  • Vrolijk, kort kaartspel, dat door zijn grote geluksfactor vooral de jonge kinderen zal aanspreken.

negatief

  • Even mopperen over de spelkaarten: De kaarten hebben een onder- en een bovenkant. Hierdoor zijn de spelers eerst bezig de kaarten in hun hand om te draaien. Daarnaast lijkt bij een oppervlakkige blik de uit planken opgebouwde '3' net een '5', en andersom.
  • Het spel speelt zichzelf. Er is geen 'beste' kaartkeuze: het hangt er maar net van af wat je medespelers kunnen neerleggen of je je positie kunt behouden of verbeteren.
  • De geluksfactor schuilt ook hier weer in het blind verkrijgen van je handkaarten. Krijg je geen kaarten met een hoge waarde, dan zal het je zeker niet lukken de koppositie te verkrijgen, laat staan te behouden. Gelukkig wordt het spel gespeeld over 3 ronden. Dit compenseert de geluksfactor weer.

waardering van andere sites

truus en truus6½ / 8
5678
AnderSpel7 / 9
5678
spellengek (Peter Hein)2 / 4
1234
vlaams spellenarchief2 / 4
234
spellenclub134 / 8
45678

gemiddeld4 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

In een spel met twee spelers gelden iets andere regels: er rijdt een spookrijder mee. De spookrijder is een neutrale coureur, en ontvangt ook 8 racekaarten, die gedekt worden neergelegd. Elke race telt de bovenste kaart van deze stapel als de gespeelde kaart van de spookrijder. Voor de rest zijn de normale regels van toepassing.

algemeen

Speciaal voor basisscholen is het spel GiGa Goochem Race gemaakt. Met deze gordelcampagne werd aandacht gevraagd voor de veiligheid van kinderen. Het spelmechanisme van Giga Goochem Race is gelijk aan Zeepkistenrace. Alleen de raceauto's hebben plaatsgemaakt voor gordeldieren.

Giga goochem race - Identity games

feitjes

verwijzingen

Identity Games
www.spellink.nl