materiaal
1 rondeteller, 6 positiekaarten om de startopstelling te bepalen, 48 racekaarten, 36 prijzen, voor elke speler: 1 race-auto en 1 fiche in zijn spelerskleur




De spelers kruipen in de huid van coureurs in een zeepkistenrace, waarbij elke speler probeert door het handig uitspelen van kaarten een plaats op kop te krijgen en in ieder geval de voorste coureur te volgen.
1 rondeteller, 6 positiekaarten om de startopstelling te bepalen, 48 racekaarten, 36 prijzen, voor elke speler: 1 race-auto en 1 fiche in zijn spelerskleur
Iedere speler kiest een zeepkist (=auto) en ontvangt het bijbehorende fiche in die kleur. Dit fiche blijft gedurende het hele spel voor de speler liggen, en dient om de spelerskleur aan te geven.
Voor het bepalen van de startopstelling trekt elke speler blind een positiekaart en plaatst zijn auto op de aangegeven positie. Bij een spel met minder dan 6 spelers worden de lege posities ingenomen door de daarachter geplaatste auto's.
Het spel wordt gespeeld in 3 rondes. Aan het eind van elke ronde worden de punten verdeeld.
Elke speler ontvangt 8 racekaarten in zijn hand. Elke kaart toont een richting (links, rechts of rechtdoor) en een waarde. De race kan beginnen:
Het spel eindigt na 3 ronden. De speler met de minste finishpunten is de winnaar van het spel.
truus en truus | 6½ / 8 |
| ||||||||
![]() | 7 / 9 |
| ||||||||
spellengek (Peter Hein) | 2 / 4 |
| ||||||||
vlaams spellenarchief | 2 / 4 |
| ||||||||
spellenclub13 | 4 / 8 |
| ||||||||
gemiddeld | 4 / 10 |
|
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
In een spel met twee spelers gelden iets andere regels: er rijdt een spookrijder mee. De spookrijder is een neutrale coureur, en ontvangt ook 8 racekaarten, die gedekt worden neergelegd. Elke race telt de bovenste kaart van deze stapel als de gespeelde kaart van de spookrijder. Voor de rest zijn de normale regels van toepassing.
Speciaal voor basisscholen is het spel GiGa Goochem Race gemaakt. Met deze gordelcampagne werd aandacht gevraagd voor de veiligheid van kinderen. Het spelmechanisme van Giga Goochem Race is gelijk aan Zeepkistenrace. Alleen de raceauto's hebben plaatsgemaakt voor gordeldieren.