intro
De Griekse godin Hera heeft de minnares van haar man Zeus gevangen. Zeus zet de helper van Hera vast. Zowel Zeus als Hera roepen de hulp in van verschillende mythologische figuren. Welke speler heeft als eerste de gevangene bevrijd?
materiaal
voor elke speler: 43 kaarten en 1 spelsteen
begin
De ene speler speelt Zeus, de andere speler speelt Hera. Elke speler ontvangt zijn set kaarten en een spelsteen. De spelers schudden hun kaarten en nemen 9 kaarten op hand. Als de gevangene hierbij zit, mag de speler in plaats hiervan een nieuwe kaart trekken. De gevangene wordt weer in de trekstapel geschud.
De spelers kiezen 3 kaarten uit hun hand, die zij gedekt naast elkaar neerleggen. De 3 kaarten van de ene speler liggen precies tegenover de 3 kaarten van de andere speler. Het 'fictieve' speelveld van een speler bestaat uit een rooster van 4×4 velden. De eerste 3 kaarten vormen de eerste kaarten van een rij. In elk van de 4 rijen is dus plaats voor 4 kaarten.
verloop
De spelers zijn om en om aan de beurt.
In zijn beurt heeft de speler net zoveel aktiepunten ter beschikking als het aantal rijen in zijn speelveld met een kaart. Bij aanvang van het spel heeft elke speler dus 3 aktiepunten. Met deze aktiepunten kunnen ze verschillende akties uitvoeren:
- Trekken: De speler trekt een kaart en neemt deze op hand. De spelers mogen niet meer dan 12 kaarten op handen hebben.
- Aanleggen: De speler legt een kaart uit zijn hand gedekt in één van zijn rijen op het speelveld. De kaart is de eerste in de rij of hij moet grenzen aan een reeds liggende kaart in deze rij. Als hier al een kaart ligt, schuift deze kaart (en alle onderliggende kaarten) één plaats naar beneden. Elke rij kan ten hoogste 4 kaarten bevatten.
- Uitspelen: De speler speelt een kaart uit zijn hand, voert de aktie uit en legt de kaart op zijn aflegstapel. Zo kan met Hades een kaart van de eigen aflegstapel terug op hand worden genomen en met Pegasus trekt de speler een kaart uit de hand van zijn medespeler en legt deze op zijn aflegstapel.
- Aanvallen: Vanaf de tweede ronde kan de speler aanvallen. Hij kiest een kaart uit zijn voorste linie en valt de tegenoverliggende kaart van zijn medespeler aan. Beide kaarten worden opengedraaid. De kaart met de laagste waarde wordt van het speelveld verwijderd en op zijn aflegstapel gelegd. Als in deze rij nog andere kaarten liggen, schuiven deze een plaats naar boven. De winnende kaart blijft open liggen.
eind
Het spel eindigt als een speler de gevangene heeft ontdekt. Hij is de winnaar van het spel. Het spel eindigt voortijdig als een speler zijn aktiepunten niet volledig kan inzetten of als hij geen kaarten meer op de eerste linie van zijn speelveld heeft. De andere speler is dan de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]